Focus installation lovlig ?

Hej,

 

I forbindelse med en ombygning i 2011 fik jeg installeret 6 Focus spots (12 volt) i badeværelse. Installationen ligger løst på loftet over badeværelset, som det ses på billedet, afskærmet med plast. Nu skal loftet renoveres og der er nu tvivl om lovligheden af installationen. Skal ledningerne være dobbeltisolerede - skal det afskærmes yderligere etc ?

Mvh

Per


Perstu
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at læse dig igennem dette link. Så er du godt klædt på fra den rigtige kilde: http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar - jeg er ikke specielt teknisk og kan ikke umiddelbart udlede svaret - hvis der er et entydigt svar...
Den elektriker som installerede det hele i 2011 siger alt er OK. Den nye elektriker som skal rykke de gamle installationer siger det ikke er lovligt som det er, men bør forsynes med dobbeltisolerede ledninger etc.

Skal dertil siges at første elektriker i 2011 ikke havde ført jord til badeværelsesinstallationerne - det er nu rettet, men bør der gøres yderligere forandringer for at gøre det lovligt / ufarligt ?

Mvh
Per

Perstu

Hvis ledninger var en del af lampen, så mener jeg den er ok. I den publikation som ViFixerDet henviser til står der at den 8 tals/brilleledninge er ok, men det skal være mindst 1mm2 når det er 12V lamper. Det kan jeg ikke se om det er. Så den kan altså godt være lovlig uden  dobb. isolerede ledninger på 12V delen. Samlings / Grenpunktet skal være i lukket dåse eller boks som regler er nu, tidligere (før 2000) måtte det være løse klemmer.
Noget andet er at din loft udtag der kommer med forsyning og din transformator, bør anbringes og fastgøres på et tilgængeligt sted. Det plejer jeg at gøre ved at fastgøre dem på en stolpe over isolering i loft rummet.

Og så skal du huske at din dampspærre skal tætnes hvor ledninger går igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Perstuh på 22-06-2016 16:02
Tak for svar - jeg er ikke specielt teknisk og kan ikke umiddelbart udlede svaret - hvis der er et entydigt svar...
Den elektriker som installerede det hele i 2011 siger alt er OK. Den nye elektriker som skal rykke de gamle installationer siger det ikke er lovligt som det er, men bør forsynes med dobbeltisolerede ledninger etc.

Skal dertil siges at første elektriker i 2011 ikke havde ført jord til badeværelsesinstallationerne - det er nu rettet, men bør der gøres yderligere forandringer for at gøre det lovligt / ufarligt ?

Mvh
Per

 

Det er heller ikke meningen at du skal være elektriker, hvis du tjener dine penge på anden vis. Prøv at vise din elektriker linket til sikkerhedsstyrelsen, og lad ham fortælle hvor der står det ting, som han siger er ulovligt. Herudover kan der være ting, som han syntes er hensigtsmæssige (ekstra varmebestandige dobbeltisolerede kabler f.eks.) - det ville jeg nok lytte til, sålænge det ikke bliver astronomisk dyrt, uden at du ved hvorfor.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for det svar - det er jo præcis det han nævner: ekstra dobbeltisolerede kabler. Det er såvidt jeg har forstået rigtig dyrt - men spørgsmålet er så om jeg kan leve uden ? - evt også om der er noget at komme efter i forbindelse med den oprindelige installation - men det er der ikke umiddelbart kan jeg næsten forstå da det er helt efter bogen (men kunne vær bedre) ?

Perstu
Annonce
Billedet af lampens data beskriver jo at det minimum skal monteres med et 90g kabel.
Og der er det tvillingeledning jo ikke.
Det er noget varmebestandig siliconekabel til spots der skulle være brugt

 

Ja ok det havde jeg ikke set. Men her er så et eksempel på sådan en kabel til 9,95 kr./m (fri fragt) så det er ikke dyrt. Hvis du skal renovere badeværelse, så skal lamper vel afmonteres og du kan udskifte kabel inden de skal monteres igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak igen - det ser altså ud til det ER monteret forkert, idet der ikke er brugt de rigtige kabler. ?

Hvad er jeres erfaring - installationen er foretaget i 2011 af et velrenommeret firma. Kan jeg forvente de vil udbedre, alternativt betale for at få det lovliggjort, eller er der gået for lang tid ?
Det er ikke badeværelset der skal renoveres, så lamperne alligevel skal afmonteres. Det er loftsrummet ovenover og egentlig skulle loftsinstallationen bare flyttes, men jeg synes jeg kan forstå jeg bør få det lavet om af hensyn til brandfare ?

Perstu
Den elektriker der i sin tid lavede installationen melder nu tilbage og siger at iflg Sikringsstyrelsen er alt OK.
De anvendte kabler opfylder de krav der er til den type installation, med hensyn til krav om temp. bestandig ledning gælder det dem der er ført ind i armaturret. Så alt er OK ?

Perstu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis