Input til ny trailer

Jeg skal have købt en ny trailer, da den gamle jeg har arvet efter min far er ved at falde fra hinanden.

Jeg er kommet frem til, at jeg gerne vil have en trailer i erhvervsklassen med bremser og en totalvægt op til 1500 kg som er det min bil må trække og samtidig holde sig under 3500 kg totalvægt for vogntoget. 

Den type trailer jeg kigger efter er primært hvor hjulene sidder under kassen, da jeg gerne vil kunne åbne alle sider, samt have det større lad. Indvendigt ladmål ca. 250 cm til en standardplade. Jeg har overvejet en boggie trailer, men i forhold til hvor besværlig den er at flytte med håndkraft, er jeg kommet frem til at jeg helst vil finde en et-akslet. Af tilbehør skal jeg have en flad presenning og næsehjul - ekstra sider er også på ønskelisten, men de er desværre ret dyre, så jeg overvejer om jeg skal lave nogle selv. 

En af ulemperne ved at hjulene sidder under kassen, er selvfølgelig den højere ladhøjde. Det kan til dels kompenseres for ved at alle siderne kan åbnes, og at vælge en trailer med 10" hjul.

Det jeg er meget i tvivl om er om de små 10" hjul (ladhøjde 56 cm) er for stor en ulempe, i forhold til at have en med 13" hjul (ladhøjde 68 cm) og tilsvarende højere ladhøjde. (12 cm). Set i forhold til en trailer med hjulene på siderne, med en ladhøjde på ca. 50 cm, er det endda næsten 20 cm højere. 

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har input og evt. ejer eller har kørt med en trailer med 10" hjul. Er den ustabil med fuldt læs, eller er den for tung at trække? De mindre hjul må give mere rullemodstand. Bliver dækkene mere slidt?

De modeller og prisleje jeg har kigget på indtil nu:

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-337.html

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-600.html

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-704.html

For et billigere alternativ har jeg kigget på:

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-851.html

Men jeg synes ikke man får særlig meget trailer for prisen, set i forhold til den relativt lille merpris for Eduard traileren med større lad og totalvægt. 

 

Alle indspark og tanker er velkommen.... 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan man i det hele taget få en 1-akslet trailer der kan laste 1000 kg, med 10" hjul?

Ja en boogie trailer er ikke til at skubbe rundt med..

Vi har sådan to trailere her på arbejde, dem er vi godt tilfredse med..

Forsmækken kan også åbnes...


http://www.variant.dk/1304-f1-med-tip/


Vi prøver igen, i morgen --
Det lader ikke til at være et problem med 1300 kg og 10" hjul, den først jeg linker til må tage 1350kg og har 10" hjul. Jeg har også set Variant har en med små hjul, den var desværre bare noget dyrere end de 3 jeg har listet op i mit første indlæg.
Men jeg regner ikke med at køre med fuld læs hele tiden, men det er rart at have muligheden!
Linket virkede ikke før. men prøvede igen nu virker det fint.
Jeg tror ikke det giver problemer med 10" hjul, det er jo brede dæk.
Dæk på private trailere rådner ofte op, inden de er slidt ned, så dækholdbarheden tror jeg ikke du skal bekymre dig om.
Hjullejerne er nok lidt mere belastet, de kommer jo op i end dele flere o/m end med 13" hjul, og har en større vægtmæssig belastning end en boogie trailer med 10" hjul

Vi prøver igen, i morgen --

Normalt vil 10" hjul ikke være mere ustabile og køre på i forhold til 13". Det skyldes at dækkes "kasse" normalt vil være lavere end et 13" hjuls ditto. Derfor er der mindre fjeder i et 10". 

Et 10" dæk vil slides hurtigere end et 13", kva omkredsen er mindre. 

Et 10" dæk er betydeligt dyre end et 13". 

Du skal nok regne en smule mere rullemodstand. Det vil du dog først mærke når du er ved og køre traileren i bløde på en græsplæne eller andet knap så stabilt underlag. 

En aksel med bremser koster betydeligt, mere i både indkøb og vedligehold, sammenlignet med en uden bremser. Derfor er de trailere dyre. 

Det er korrekt en toakslet trailer er en smule mere bøvlet og skubbe med. Til gengæld kommer folk normalt ikke så nemt galt af sted ved kørsel med en smule  bagvægt. Der er en enakslet meget værre. Det ser også sjovt ud, når der er en smule bagvægt og folk kobler fra. 

OG så vil jeg stærkt fraråde og prøve at liste hjem med en sådanne belastning, idet vogntoget meget nemt går i slyng.  

Hvis du kan nywes med de 750 kg totalvægt og hjul på siden, findes der betydeligt billigere udgaver end den du linker til. 

Jeg kører selv med en ælgammel toakslet Variant, med 3 meter lad på 10" hjul. Den har båret mange meget store læs hjem i sit +35 årige liv.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min kammerat har en gammel boogi trailer med 10" hjul under, det kører rigtig godt. Det er vel kun når den er tom at man skal skubbe rundt med den. Det synes jeg er ganske let. Jeg trykker lidt nedad på stjarten , altså håndtaget. Så komme den ganske let op at stå på, fordi de 2 bagerste hjul lige slippe asfalten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg syntes at boogie trailer er meget lettere at bakke med.

Jeg har selv en lidt ældre (8 år) version af denne

http://www.variant.dk/756-a10/

Det er en boogie trailer med 10" hjul og alle sidder nedfældige. Den har jeg brugt til at køre bygge materialer på til en støre ombygning så har virkelig kørt mange ture med den så kender meget til den.

Så her er mine input til trailer valg og det ville helt klart blive en boogie igen 

 

Fordel:

Nem at bakke med, stor sikkerhed med 4 hjul frem for to (ved en eventuel punktering), kan klare stor belastning uden at gå i "selvsving" ved højere hastighed, alle sidder kan fældes ned = nem aflæsning / rengøring.

 

Ulemper:

Støre vende radius, lidt tungere at skubbe rundt med i sten / skærver (husk at trykke på stangen så det ene hjul par løftes), større omkostninger til vedligeholdelse (4 dæk der skal skiftes pr. 8 år pga. de er møre - ikke slidt), årlig vægtafgift.

Og nå ja. Flere naboer der vil låne den

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis man køber en enakslet, hvor trækstangen er tilpas lang, er den nu også nem at bakke med.
Vi har denne på arbejde, der er trækstangen så lang at traileren næsten kan stå vinkelret på bilen (kassevogn)
http://www.variant.dk/1304-f1-med-tip/

Vi har også en 1300 kg boogie, jeg synes nu ikke den er nemmere at bakke med.
(Det værste er hvis traileren er så smal, at man ikke kan se den i bakspejlene når den køre helt lige.)
En Boogie kan nu også gå i "selv sving" især hvis man har baglæs.

Vi prøver igen, i morgen --

Rigtig gode ting i alle sammen kommer med - det er rigtig rart med nogle andre tanker. 

Der er alligevel en del der anbefaler boggie, jeg kan også godt se fordelene som Nitter og MLU siger. Det at man ikke skal tænke og planlægge så meget når den læsses er bestemt noget der tiltaler mig! Men også ulemperne ved at der er dobbelt op på ting der skal vedligeholdes - det kan godt give nogle trælse udgifter. 

Hvis det skulle være boggie, så er der disse tilsvarende til dem jeg har kigget på:

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-451.html

http://www.trailergaardengantrup.dk...p-866.html

De er jo så desværre også en anelse dyrere. Jeg har kørt lidt med trælastens boggietrailer, og den er sådan set ret fin at køre med. Den er vidst også med 13" hjul under. 

Er der nogen der har kommentarere til valg af mærke Eduard eller Neptun? Eller skal det være Variant? 

Jeg tror ikke fabrikatet har så meget at sige, akslerne kan meget vel være det samme.
Så tag ud og kik, ser de fornuftige ud, så køb den du synes bedst om.
Variant er vel ikke dyre, medmindre du vælger deres erhvervstrailere.

Var det mig ville jeg vægte at trækstangen er lang, så er den så meget nemmere at manøvrere med.

Vi valgte Brenderup traileren, af de to nedenstående, da vi skulle have trailer til arbejde, Brenderup har næsten 50 cm længere trækstang, hvilket gør den er meget nemmere at bakke med, og kan knække meget mere sammen.

www.variant.dk/1306-b-10-staal/

 

www.brenderup.com/da-dk/dk/p...-stb,-1300


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis