Gulvvarme - fundament dybde

Jeg går med tankerne at anlægge gulvvarme i halvdelen af mit hus fra 1972. Jeg vil selv brække betonen op, køre jorden ud, stampe og lægge isoleringen. Jeg har inden jeg er begyndt at brække noget op prøvet at grave et hul udvendigt på huset og konstateret at det ser ud som om fundamentet stopper ved 50-60cm'ers dybde. (Jeg kan ikke afvise at der er fundament dybere, men kan skubbe et søm 20cm ind under fundamentet i den dybde. Se billede som jeg tror det er:

- Kan jeg udgrave de 50cm det ca. kræver at lægge gulvarme hvis det er tilfældet, eller risikerer jeg at beskadige huset?

- Som jeg kan se var frostfri dybde dengang huset blev bygget defineret som 90cm og det var derfor egentligt den dybde jeg forventede. Vil en ejerskifteforsikring dække i mit tilfælde hvis fundamentet ikke er dybt nok?

 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige lidt supplerende:

Bygningsreglement 1966 og 1972
http://w2l.dk/file/502084/br_seksogtres.pdf
http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=3D650ABE19DBA30165BE36ECD1B894EB?pdf.id=459

I begge tilfælde nævnes 90cm som frostfri dybde.
Jeg tror jeg har søgt på stort set alt den information jeg kan søge på angående fundamentsdybder. Mit primære spørgsmål lige nu er. Hvis går igang med at grave ud til gulvvarme skal jeg ca 50cm ned for at have plads til 10cm grus, 30cm flamingo og 10cm beton.

Hvor dybt skal fundamentet stikke i jorden for at jeg kan grave ned i de krævede 50cm. nogle steder kan jeg se folk sige at man kan grave til undersiden af fundamentet, imens andre siger at man er nødt til at have mindst 50cm dybde tilbage i fundamentet når man er færdig med at grave. Hvad skal jeg gå ud fra?

Hej.
Jeg kan svare dig i løbet af torsdag.
Det hedder sig at man ikke må grave længere ned end underkant fundament.
Men fra underkant isolering til underkant fundament skal der være en vis højdeforskel. tror det 350 mm.
men det kan jeg finde ud af. har også skrevet det i et andet indlæg, hvor det omhandlede understøbning i kælderen.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok tak for det!

Hvordan er reglerne for fundamenter der bære indvendige murstensmure? Samme?
Tror jeg ville grave et spade stik dybere, det kan sagtens være at den udposning på betonen skyldes en skæv rende hvor der er faldet en ordentlig klump jord af, da de gravede.

km
Annonce
Tror jeg ville grave et spade stik dybere, det kan sagtens være at den udposning på betonen skyldes en skæv rende hvor der er faldet en ordentlig klump jord af, da de gravede.

km
Tror jeg ville grave et spade stik dybere, det kan sagtens være at den udposning på betonen skyldes en skæv rende hvor der er faldet en ordentlig klump jord af, da de gravede.

km
Skrevet af CSM på 17-06-2016 13:11

Jeg går med tankerne at anlægge gulvvarme i halvdelen af mit hus fra 1972. Jeg vil selv brække betonen op, køre jorden ud, stampe og lægge isoleringen. Jeg har inden jeg er begyndt at brække noget op prøvet at grave et hul udvendigt på huset og konstateret at det ser ud som om fundamentet stopper ved 50-60cm'ers dybde. (Jeg kan ikke afvise at der er fundament dybere, men kan skubbe et søm 20cm ind under fundamentet i den dybde. Se billede som jeg tror det er:

- Kan jeg udgrave de 50cm det ca. kræver at lægge gulvarme hvis det er tilfældet, eller risikerer jeg at beskadige huset?

- Som jeg kan se var frostfri dybde dengang huset blev bygget defineret som 90cm og det var derfor egentligt den dybde jeg forventede. Vil en ejerskifteforsikring dække i mit tilfælde hvis fundamentet ikke er dybt nok?

 

 

Inden du bekymrer dig for meget, skulle du prøve at lave en testudgravning et andet sted, så finder du sikkert ud af at dit fundament stikker dybere end du tror nu.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
I havde ret. Lige ved siden af var den udposning ikke. Jeg kom 85cm ned under terrændæk med et pælebor og der var stadig fundament i den dybde. Så det er vidt fint nok.
Super!

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis