Sokkelisolering med mineraluld

Hej

I forbindelse med en udvendig facadeisolering har firmaet valgt at isolere ned over sokkel og ca 15 cm under terræn med mineraluldsbatts.
Ifølge dem var der ikke nogen umiddelbare ulemper ved den løsning i forhold til en eps isolering af soklen. ?!
Hvad tænker I om løsningen?!

Jeg frygter dog at batts'ene vil suge fugt fra jorden, hvilket eps ihvertfald ikke gør... ?!
- Omvendt vil løsningen være mere diffusionsåben i forhold til evt eksisterede fugt i muren i forhold til en eps løsning.

Tanker, viden ang mineraluld direkte mod jorden er meget velkomne.

På forhånd tak

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Jo man kan godt starte med en sokkel isolering af mineraluld. Det kræver bare at mineraluld ulden mellem sokkel og facade adskilles i forhold til fugtgennemtrængning, ved skel mellem sokkel og facade. Så den skal lige laves om.
Jeg har vedhæftet billag for udførelse:
Side 6 beskriver udførelsen.
http://download.rockwool.dk/media/34189898/redart-systemdetaljer-31-03-2015.pdf
side 12 og 13 viser tilslutning til taget.
Ved du om det er rockwool eller isover produkt der bliver brugt.?
Og ved du hvad løsning der bruges ved vinduer?
Ved vinduer vil jeg anbefale at anvende, Knudsen Kiler type, K-Mur-50e
http://www.knudsenkilen.dk/index.php/da/produkter/k-mur
Her vil vinduerne kunne trækkes frem uden ændring af vindueshuller og der vil være en minimal varmetab i forhold til de traditionelle jernbeslag. Kilerne sættes på inden der isolereres rundt om vinduer.
Linket til rockwool er en vejledning til hvordan facadesystemet skal udføres og det skal derfor udføres som denne. Hvis en eventuelt garanti skal overholdes. samt for at opretholde eventuelle krav.
Hilsen Martin

Ved udførelse af sokkelisolering vil det også være en god ide, at få udført et dræn for at minimere opfugtelse eller som minimum bare et drænlag, af skærver, småsten, foran sokkelisoleringen i en 30 cm bredde mellem isoleringen og terræn. Den er også vist på side 6.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Grr - føler med dig - den havde nok gået for firmaet hos en kunde som ikke lige var opmærksom.
Jeg tænker man sikker også kunne have klæbet en lecasten uden på sokkelen - denne er nok lidt nemmere at pudse. Det er jo det en sokkel normalt er lavet af. Men EPS isolerer nok bedre - men nok lidt sværer at få pænt - og så er vi ude i noget netpuds af sokkel osv.
Grr - føler med dig - den havde nok gået for firmaet hos en kunde som ikke lige var opmærksom.
Jeg tænker man sikker også kunne have klæbet en lecasten uden på sokkelen - denne er nok lidt nemmere at pudse. Det er jo det en sokkel normalt er lavet af. Men EPS isolerer nok bedre - men nok lidt sværer at få pænt - og så er vi ude i noget netpuds af sokkel osv.
Tak for jeres tilbagemeldinger. og ikke mindst link til rockwool delen.

Det skal jeg lige gå dem på klingen med! - Dog bliver vores løsning mere ala den på side 7, altså med samme mængde isolering (200mm) hele vejen ned fra facaden og over sokkel. (så ligner det ikke umiddelbart at der skal være noget fugtbremsene imellem ?!)

Ideen med lecablokken er også ganske fin.. dog er vores sokkel utrolig ujævn, og derfor at vi "kun" får isoleret 15 cm under terræn, idet det ville blive uhyrelig dyrt hvis den skulle rettes til først.

God dag.

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis