LK stikkontakt til 16 Amp??

Læste i en tråd herinde at man kunne bruge en stikkontakt fra LK foran en kraftgruppe, da vaskemaskiner nu kører 230 og man derved bare kan bruge en stikprop.

Når jeg læser i LK´s katalog, står der umiddelbart at stikkontakt m/jord uden afbryder 13 Amp og med afbryder 10Amp.

Nogen der ved om man bruger stikkontakter til kraftgrupper med 16 Amp og om det er ok at gøre det, eller man stadigvæk skal have et kraftstik?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stikkontakt uden afbryder, den såkaldte grisetryne, har en mærkestrøm på 16A og 16A som største forsikring, så du må godt buge den til din vaskemaskine, hvis du monterer en dansk stikprop med jord. Der er også den mulighed, at du monterer en SCHUKO stikkontakt, den fås fra LK i OPUS serien.

fase
Mærkeligt at LK selv ikke skriver det. Kan se at nogle elfirmaer skriver max forsikring 16 A ved grisetrynen og max 13 ved dem med afbryder.
Ved ABB´s SHUKO stik, sidder jorden så i top og bund af stikket?
Har et gammelt kraftstik nu, men det er gået i stykker og påtænker at få noget andet end den store klods
Stikkontakter og vaskemaskiner er bare en rigtig dårlig cocktail. Har været ude utallige gange til smeltede LK grisetryner. De kan ikke klare den vedvarende store belastning fra vaskemaskine og tørretumbler.
Data for stikkontakten har jeg fra LK. Grunden til at stikontakten med afbryder kun er til 13A er, at afbryderens mærkestrøm er 13A. Schuko stikkontakten har såkaldt sidejord. Det betyder at de to stykker metal, du kan se, er jordforbindelsen. Ved det belgisk franske system er der yderligere et jordben, som stikker frem i stikkontakten.

fase
tænkte på et CEE kombistik hvor både vaskemaskine og tørretumbler kan kobles på istedet. Er dog i tvivl om tilledningen fra vaskemaskinen er for lille til et 16 A CEE stik?
det er naturligvis ok med 16A cee stikk. til det brug. Men jeg synes nu der kan gå lidt for meget "industrilook" til at det er pænt i en baggang. JAUS dåer eller lign komfurudtag er mere diskrete.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et CEE stik er en ordentlig klods i forhold til en dobbelt stikkontakt eller, hvis du vil have det delt på to faser, to enkelte stikkontakter ved siden af hinanden.

fase
man kunne også bruge LK+s stikkontakt med PIN Jord
http://www.lk.dk/produkt/5703302144858/
Jeg kører selv med 3 LK stik på min kraftgruppe til at trække hhv. komfur, opvaskemaskine, tumbler (varmepumpe) og vaskemaskine.
Fælles for alle 3 "små" apperater, er at de har angivet 10A forsikring som minimum, så deraf er din problematik med 13/16A overstået, da dine forbrugere ikke trækker mere end 10A. :-)

Men er vi ude i regelrytteriet, så er det angivet på kontakterne, hvor meget de må forsikres med, og det er typisk 16A på "uden afbryder" og 13A på "med afbryder".
De 13A kommer fra dimmensionerings reglerne, hvor IEC og SB6 sagde 13A på 1,5kvadrat installations kabel, og derfor har man valgt at lave kontakter og automat sikringer der passer hertil.
At reglerne så er blevet ændret gevaldigt for nyligt, er en anden side af medaljen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis