spørgsmål vedr. cigarstik på mc

Er ved at lave cigarstik på min motorcykel, er det nødvendig at have sikring foran cigarstikket, hvis ikke kan det skade telefonen eller noget? 
tak på forhånd!!

Er ved at lave cigarstik på min motorcykel, er det... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Nitter.
Jeg skal da være den første til at beklage, at jeg ikke har fulgt retningslinierne for korrekt placering af svar i mit indlæg.
Dernæst må jeg tilføje, at der findes både 7,5A og 8A autosikringer. Begge kategorier hører de absolut træge sikringer. Hvis du vil gøre dig den ulejlighed, at kikke på smeltekurverne for sikringerne, vil du se at det er OK med 8A. Jeg desuden af den opfattelse af min uddannelse, at den har bibragt mig så megen viden om el, at jeg føler mig i stand til udtale mig om det, vi diskuterer i denne tråd.

Til elmand, du kan da have ret i, at det kan være træls at skulle læse et indlæg i tråden som et referat og dermed en gentagelse. Jeg har tit brugt den metode, at jeg har kortet referatet ned, så der kun vises essensen af spørgsmålet, inden jeg skriver et svar. Dette har jeg gjort fordi, et svar på et spørgsmål nemt forsvinder, fordi det er længe siden (flere svar siden), spørgsmålet blev stillet.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 05-06-2016 14:23
Til Nitter.
Jeg skal da være den første til at beklage, at jeg ikke har fulgt retningslinierne for korrekt placering af svar i mit indlæg.

Dernæst må jeg tilføje, at der findes både 7,5A og 8A autosikringer. Begge kategorier hører de absolut træge sikringer. Hvis du vil gøre dig den ulejlighed, at kikke på smeltekurverne for sikringerne, vil du se at det er OK med 8A. Jeg desuden af den opfattelse af min uddannelse, at den har bibragt mig så megen viden om el, at jeg føler mig i stand til udtale mig om det, vi diskuterer i denne tråd.
 

Selv tak. 

Desværre blev din 8 Amps poselæns autosikring, udfaset midt i halvfjerdserne. Du kan stadig købe købe sikringstypen men sikringsholderen kniber det normalt og finde. Det var kun Bosch der lavede dem i 8 Amp størrelse. Alle andre fabrikater, har mig bekendt, altid fulgt den "engelske" model med hensyn til sikringernes størrelse, hvor 3, 5, 7.5,10,15, 20, 25, 30 og 35 er standartstørrelser. Det stammer helt tilbage fra hvor Lucas lavede to forskellige "postelins" sikringer til autobrug. Den ene var en smule længere end den anden hvilket godt kunne skabe lidt frustrationer i nogle typer holdere, især når Bosches der lignede også fantes i kassen med sikringer.

Det er vel ikke finsikringer du sidder og læser datablade på ???

Hvorfor må vi andre ikke se dem ???

Hvis min formodning er korrekt, er de uegnede til autobrug da de generelt ikke holder til vibrationer, da slet ikke på en motorcykel, hvilket en del japanske fabrikanter fandt ud af i halvfjerdserne og måtte foranstalte fabrikation af specielle typer til deres cykler.

Det ligger så mange år tilbage.

Og generelt forsikre man nu om dage hver forbruger med mange små sikringer i autokredsløb, modsat huse hvor man har mange parelelkoblede forbrugere. Det betyder så også at ledningsmassen og sikringsantallet er eksploderet i forhold til de gode gamle dage for de samme kredsløb. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ved godt hvad finsikringer er. Jeg har også de omtalte 8A porcelænssikringer med tilhørende fjederpåvirkede holdere. Jeg er fuldt ud klar over, hvordan et kredsløb i en bil og i hus- og industriinstallationer er bygget op.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 06-06-2016 16:29
Jeg ved godt hvad finsikringer er. Jeg har også de omtalte 8A porcelænssikringer med tilhørende fjederpåvirkede holdere. Jeg er fuldt ud klar over, hvordan et kredsløb i en bil og i hus- og industriinstallationer er bygget op.

Mangler du stadig ikke de datablade, du forsøger og "banke" mig i hovedet med ???  

Vil fraråde og bruge det gamle skidt, når vi nu til dags har denne fine type: http://www.thansen.dk/product.asp?n=-1040802150&pn=-924165998  og de tilhørende fladsikringer. De bliver nemlig ved og holde forbindelsen. Så kan folk bruge den størrelses sikring de vil. 

Ah, den sidste bemærkning er vist vildt overdrevet, når du partu vil bruge en sikring på 8 Amp til forsikring af opladeren til en telefon, der nok ikke forbruger mere end 12 W.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nitter, jeg mangler ikke nogen datablade, og jeg forsøger ikke at banke dig i hovedet med noget som helst. Du har vel ikke patent på det rigtige svar, og derfor har jeg givet et svar, som jeg synes er rigtig, og som du ikke er enig i.
Jeg ved af gode grunde ikke, hvad du laver til daglig, men jeg må fastholde, at min uddannelse har givet mig et vis kendskab til el og installationerne af samme.

Desuden synes jeg, at vi skal fortsætte diskutionen i private meddelelser i stedet for at spamme tråden.


fase
Annonce
Mon ikke i to kloge hoveder er kommet "lidt" uden for tråd starters spørgsmål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, det har du fuldstændig ret i. Ikke bare lidt, men meget. Som du kan se af mit seneste indlæg, har jeg foreslået, at vi evt. fortsætter dialogen som private meddelelser. Det afhænger helt af Nitter. Men jeg har haft med strøm at gøre i godt og vel 50 år, så jeg regner med, at der har hængt noget ved.

fase

På det erfaringsmæssige er vi som bekendt meget på linje, men jeg har også erfaret at bilstrøm og husstrøm er lidt forskelligt. Man kan f.eks. få en pære til at lyse med 1 leder ! ! ! det kan man alligevel ikke i et hus.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Dette specielt rettet til Fabrin & Nitter 

Efter mere end 45 år beskæftiget som "autoelektrikker" med den"rigtige" gamle uddannelse, er min erfaring efter flere tilfælde af ommonteringer af iv. tyverialarmer - entrallåse systemer - autoradioer og så viddere, at 220 Volt elektrikkere skal holde sig til det de har lært om dette og så afholde sig fra at arbejde med el i biler og både - samtidig har jeg også lært at autofolk har en ret stor tilbøjelighed til at over dimentionere  ledninger når de arbejder på biler og i både, men det skader jo ikke vel ?  

men jeg har også lært at 220 V installationer er for "rigtige" elektrikkere, vi autoelektrikkere kan sikkert godt lave det så det virker, men det er ikke sikkert at det er udført efter reglere !!!

Hilsner til alle fra Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af S. Fabrin på 06-06-2016 19:13

Nitter, jeg mangler ikke nogen datablade, og jeg forsøger ikke at banke dig i hovedet med noget som helst. Du har vel ikke patent på det rigtige svar, og derfor har jeg givet et svar, som jeg synes er rigtig, og som du ikke er enig i.
Jeg ved af gode grunde ikke, hvad du laver til daglig, men jeg må fastholde, at min uddannelse har givet mig et vis kendskab til el og installationerne af samme.

Desuden synes jeg, at vi skal fortsætte diskutionen i private meddelelser i stedet for at spamme tråden.

Ja, og jeg har haft svendebrev som mekker i over 40 år. Det giver på en eller anden underlig vis, en vis ballast til den slags installationer. Det er så ikke noget jeg går og slår folk i hovedet med, bare for og få min vilje.  

Nu kender spørger min min praktiske baggrund, og må selv dømme hvad der er mest rigtig. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis