Udskiftning af anode i varmvandsbeholder

Jeg skal have udskiftet anoden i min varmtvandsbeholder. Fik skruet proppen af, men selveanoden sidder ubehjælpeligt fast i hullet - den skulle være fuldt med proppen ud.

Hvad gør man - nogen der har erfaringer?

VVB: ESS-PU 200 liter årgang 2011.

Jeg har spurgt forhandleren, som har spurgt fabrikanten, og jeg har fået følgende svar:

Wahrscheinlich sitzt die Anode in der Muffe durch Ablagerungen so fest, dass sich diese nicht beim herausschrauben löst. Ggf. kann der Anodenkopf noch einmal aufgeschraubt werden. Durch rütteln kann versucht werden, die Verkrusteten  zu lösen.
Ansonsten sollte die Emaillierung unten im Speicher soweit geschützt werden, dass die hereinfallende Anode die Emaillierung nicht beschädigt.
Die Anode muss dann ggf. nach untern entfernt werden.


Google-translated:
Sandsynligvis sidder anoden i muffen ved indskud så stramt, at det ikke løser skru. Hvis det er nødvendigt, anoden hovedet kan skrues igen. Ved at ryste kan forsøge at løse Crusty.
Ellers skal emaljen beskyttes under opbevaring omfang den indkommende faldende anode ikke beskadiger emaljen.
Anoden skal fjernes efter untern derefter eventuelt.

Jeg tænker, at det måske er muligt at bore et passende hul, skrue en passende skrue i så jeg har noget at slå på og holde i, så den ikke falder til bunds "med et brag", og derefter lade den ligge i tanken.

Inden jeg montere den nye, vil jeg overveje hvordan det kan sikres, at den ikke laver samme nummer.

 

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skiftede en anode på min fjernvarmeunit sidste år. Den sad også urokkeligt fast da jeg fik omløberen af. Der var det gummipakningen mellem anoden og omløberen der var blevet hård og sad fast i gevindet. Jeg borede nogle huller i pakningen og til sidst kunne jeg prikke pakningen ud med en fatnings skruetrækker.
Lidt træls hvis wd40 når at trænge ned forbi, så er det jo i badevandet, - ja mikro-mængder, men alligevel.
Jeg ville forsøge at varme det med en lille gasbrænder, det har en fantastisk effekt når man skal skille gamle hårdt sammenskruede rør, - så mon ikke det også kunne hjælpe her.
Dog lige være obs på om der er brændbar isoleringsskum på beholderen, så skal der udvises endnu mere forsigtighed ;-)
Du skubber bare den nye i, men der kan komme en del vand når du gør det.
@djaydjay
Jeg har faktisk allerede overvejet at varme lidt med den lilleautogenbrænder, men er lidt nervøs for brandfare både i isolering og omkringværende træ, så indtilvidere bliver det ved overvejelsen - desværre.

Jeg kan alt - når det lykkes.
@LL1
Det der med bare at skubbe den nye i, halter lidt. Den gamle sidder edde.....m..... fast! :-) Og fabrikanten fraråder, da han er bange for det ødelægger emailjen i bunden af tanken, når den gamle falder ned.

Jeg overvejer - men vil helst ikke - at skille resten af skabet ad, så jeg kan komme til den indefra via inspektionshullet. Men det er en lidt stor operation ........

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis