grave hastighed

jeg har en opgvave i at flytte ca. 600 m3 jord.
der er tale om en skånene grund på 1600 m2, hvor der skal graves 10x25 meter ind gående fra 0 meter i højden i den ene ende og 3 meter i den anden ende - sådan ca i runde tal.

jeg overvejer om jeg skal få prof. til at grave det ud eller om ikke det er en gds opgave.
hvis det er en gds opgave kræver det nok noget hjælp fra en maskine.

jorden behøves ikke at graves op, da man køre ind i skråningen fra vejen - man kan blot grave ind i siden og køre ud igen - joden skal forblive på grunden da den efterfølgende bruges til terræn regulering.
jorden er primært typen 'uvasket sand' med 30 cm muld øverst .

jeg overvejer så hvilken maskine som er bedst til opgaven og hvor lang tid man skal regne med det tager at flytte 600 m3 ?

frontlæssere er ikke lige så dyre som rendegravere, så tænker det måske er en mulighed - i givet fald hvor lille kan/må den så være?
har set nogle små frontlæssere som kan løfte ca. 1ton eller hvad der svare til 5-600 liter - det betyder så at der bliver tale om ca. 1200 små ture a måske 5 min/stk = 100 timer.....

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker på en bobcat så glem det - men måske du kan "låne" en knækstyret mindre gummiged hos den lokale maskinstation/entreprenør, så er du godt hjulpet.
Ps.
Husk nu at rømme den gode muldjord af først.
I den mængde hedder det helt klart en professionel og erfarende gummigedsfører.....
Med en velvoksen maskine er det både bedre og i længden billigere end hvis du selv går i gang.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
vil du ikke tage fotos af projektet løbende og lade os følge med? Det lyder spændende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak for svarene. jeg har får tilbud på 70.000 kr incl moms på opgravningen og evt rep af asfalt/vej, efterfølgende skal halvdelen tilbage igen når muren er isoleret - det koster jo også, så i alt ca. 110.000 kr eller noget i den stil.
for 110.000 kr kan man jo købe en gummiged, en kinesisk koster ca. 100.000 kr fra ny, eller en godt brugt ford/hydrema eller ligne koster ca. det samme.
min tanke var, at ved at købe en, kunne den sælges efterfølgende og derved mindst halvere udgiften - er bare lidt i tvivl om hvor lang tid det vil tage(min løn koster jo også hvis jeg f.eks. skal tage fri...)
Der går nok lige et lille halvt år inden jeg starter, men tager naturligvis billeder under vejs - det bliver kælder med baderum, hobbyrum og dobeltgarage ca. 125 m2 i alt.
som gds kommer det til at koste ca. 200.000 kr mere (rå kælder) end hvis jeg blot skulle lave et normalt fundament, så nogle gode og billige m2

70.000 - det var en hamper pris - der er max en dags gravearbejde med en mellemstor gummiged.

http://www.altimaskiner.dk/ads/udlejning-volvo-l-60-f-gummiged_JmkyMjg1OQ.htm

Det kunne jeg godt se fornuft i.
Men jeg ville vælge en rendegraver. Det den måske mangler i kapacitet i front læsseren, opvejes kraftigt af dens bagarm.
Og ofte kan de læsse lige så meget som en lille gummiged.
Får du en med 4i1 skovl og eb smal og en bred bagskovl. Har du et universal værktøj.
1 dags grave arbejde....det er jo lige netop derfor jeg så hellere vil købe en brugt/ny maskine - bruge den i ca. 2-3 mdr hvor kælder projekt står på og så sælge igen. der er ingen økonomisk risiko da det koster det samme.

det lyder som man selv kan gøre det på 2 week-ender, og så behøver man ikke tage fri (skal ikke regne med egen løn)
at leje kunne også være en mulighed, fordelen er at man ved maskinen ikke lige pludselig går i stykker, og hvis den gør er det udlejningens problem.
tak for linket frank, ser ud som en god lejepris, jeg skal dog bruge den i hundested. det viser i hverfald hvilket pris leje en fin stor gummiged kan lejes i
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis