Panel stikkontakt. Arrh

Hejsa.

Jeg har lige købt er hus der er fyldt med panel stikkontakter.
Jeg synes de er ret grimme, og eftersom vi skal lægge nyt gulv, så håbede jeg der måske var nogen der havde en god løsning.
Skal selvfølgelig nok få en elektriker til at lave det jeg ikke må.

findes der nogle pæne løsninger for panelstikkontakter?
Eller kan man flytte dem til alm kontakte?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

De var meget populære, da de overholdt det med at stikk. skulle sidde mindst 5 cm fra gulv, og det var meget hurtigere at installere dem, end de stikk. der skal hugges ind i væggen. Du kan købe nye hvide dæksler og stikk. så pynter det da lidt igen.

At påstå at det ikke kan laves om er naturligvis ikke rigtig, men det er en større opgave. Rørene med ledninger ligger fra den ene til den anden nede i betonen. Der skal derfor hugges op i væggen hvert sted. Har du facade mur er det ikke mulig. Desuden vil alle ledninger være for korte, og der skal trækkes nye i de rør der ligger. Men det er nu ikke så svært.

Det værste er faktisk at de ligger uden på væggen, så der skal hugges et stykke ned i betonen for at få rørene drejet ind i væggen, eller få plads til de kabler men kunne trække.

Du skal iøvrigt endelig huske at det er muligt at læsne selve stikkontakten, hvorefter dækselet kan løftes lidt op medens gulvet lægges. Når så det er lagt kan det skubbes ned igen og det ser fint ud.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke forlængelsen af ledninger der er besværlige, det er meget let og koster "ingenting" at trække nye i. Det er hugning op i muren og at få det ind bag fodlisten, der tager tid.
Så den evt. dåse redder over hovedet ikke noget, og gør det bare mere besværligt, og er ikke hverken lovlig eller på nogen måde ok.
Man kan godt hugge rørene over lidt nede i gulvet, trække kabler i, som så er lidt lettere at få ind i muren. Men det indebærer under alle omstændigheder riller op i væggen alle steder og en dåse der skal mures ind. Men hvis du klarer det grove først så er det ikke alverden for en elektriker. En pris vil jeg ikke komme ind på for jeg kender ikke omstændighederne. Men under alle omstændigheder skal det grove laves inden der kommer gulv på og maling på vægge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Kentm. Først og fremmest vil jeg sige at jeg ikke er elektriker. Som EV elmand skriver kommer de højst sandsynligt op af gulvet I enten faste rør eller rillerør. Det er ikke så vanskeligt at trække nye kabler i - som regel er stikkontakter forbundet sammen til hinanden i panelunderlaget. Det med at skulle til at mejsle/fræse i væggen er en helt anden situation. Jeg har som dig stået i samme problematik med panelunderlag - og synes som udgangspunkt fra starten det heller ikke er helt kønt - men har du set opus / fuga serien fra LK? Jeg har selv støbt nyt gulv og har lavet 20 nye af disse stikkontakter - der blænder faktisk utroligt godt sammmen med de hvide panelunderlag og de hvide fodlister. (Skal selvfølgelig passe til arkitekturen i huset). Jeg er normalt ellers rimelig kritisk overfor sådanne ting men er faktisk blev godt tilfreds med resultatet. Husk også at placeringen af de nuværende stikkontakter begrænser muligheden lidt - man kan sagtens forlænge kablerne i den nuværende installation og derved placere stikkontakterne anderledes (god tommelfingerregel er at husk at bruge lige linjer ved placering af el i vægge - sådan du ikke borer i dem efterfølgende) - men lige pludselig er det også en anden adfære. Jeg vil vove den påstand at det bedre kan svare sig at skifte kablerne i nuværende elinstallation end de kan betale sig at krympe kablerne sammen i væggen. Her har du jo også mulighed for at trække jordledningen med rundt hvis denne ikke forefindes - som jeg oven i købet mener er lovpligtigt når du flytter kontakterne (dette er jeg dog i tvivl om).
Ydermere giver panelunderlag også lidt andre muligheder end stikkontakter monteret på væg. Hvis du nu beslutter dig for at lave en stikkontakt et andet sted langs gulvet - kan strømmen deles i panelunderlaget og kablet gemmes bag ved fodlisten eller afstanden langs gulvet mod væggen (hvis der er plads) - ergo er du fri for at skulle skære i dine vægge.
Mange gode betragtninger. Og ja der findes andre former for panelstikk. De nye kabler er så tynde at de oftest kan trækkes direkte med i rørene, når du binder deni de 2-3 ledninger der trækkes ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar. Jeg har endt med ar kunne genbruge rør i gulvet, og får fræset nogle nye ind i væggen.
mvh Kent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også