Digitalt video-kamera?

Hej!

Jeg påtænker mig at købe et digitalt videokamera...
Det må koste mellem kr. 5.000 og kr. 7.000
Jeg skal kunne sætte det til pc'en og så hente filmen ind.
Der skal være en LCD skærm derpå....
Jeg har tænkt lidt på en Panasonic....

Har I nogle råd til hvad jeg skal købe?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at købe et sony kamera, de benytter et carl zeiss optik som suverænt er det bedste, optikken har stor betydning for gengivelsen af dine billeder og film, det har mindre betydning hvor mange megapixels kameraet er på.


mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej Torben
Jeg har - for 6.000 kr. - anskaffet mig et Hitachi kamera hos Merlin.
Det optager direkte på en 8 cm DVD-skive, som kan bruges i almindelige DVD-afspillere, inkl. den der findes på mange PCere.
Hvis billeder skal overføres til PCens harddisk, kræver det noget tilbehør til over 1.000, og tilbehøret omfatter ikke billedbehandlingsprogrammel.
DVDen har den fordel, at man let kan springe mellem scenerne og afspille dem i vilkårlig rækkefølge (uden ekstra tilbehør).
I betragtning af at DVD er ved helt at udkonkurrere VHS, undrer det mig, at Hitachi tilsyneladende endnu er ene på markedet for DVD til videorecordere.
Der kan optages 30 minutter på en DVD-R skive til godt 100 kr.
Der fås også en DVD-RAM skive med 2 * 30 minutters optagelse, og hvor optagelser kan slettes igen og igen. Den koster mellem 3 og 400 kr.

NielsB
Begge dele lyder jo godt....

Jeg vil have et kamera hvor jeg både kan sætte det til videoen og optage det der. Så vil jeg også kunne overføre det til PC. Jeg har FireWire i min PC, så jeg kan vel bruge den?
Kan et given Sony kamera godt klare obenstående sådan uden videre?

Hvordan fungerer et digitalt kamara egentligt? Optager den på en harddisk for at give bedste kvalitet til når det skal overføres/kopieres over på en PC?

Jeg vil også gerne kunne tage billeder med det, så derfor skal det være et lille og kompakt kamera... Ligesom nogle af de Panasonic'er jeg har set... Hvad med det sony kamera? Hvor stort er det? Er der en specifik model du kan anbefale?
Det Panasonic jeg så var ikke større end 13 x 9 ca.... Sådan cirka.. Det var i hvert fald meget lille synes jeg... Med fjernbetjening og LCD-skærm... Smart....
Hej smile

Du taler sikkert om DV-kameraer.

DV står for Digital Video, og forskellen på sådan et og den gamle type med alm. bånd, er at DV lægger videoen ned digitalt på båndet. (næsten samme type bånd)

Fordelen er at du kan overføre videoen til din PC via FireWire, eller optage direkte på din harddisk. MEN du kan ikke overføre tilbage til båndet, med mindre du køber en dims til ca. 700 kr, som låser kameraet op. Grunden til at der er sådan en lås, er at der er afgift på kameraer der kan optage fra bl.a fjernsyn.

Du skal købe dig et Sony DV kamera, så er du godt kørende. Vigtigt er det at du har meget OPTISK zoom, digital zoom er ligegyldigt.

20 minutters video fylder ca. 4 GB på harddisken, og det er ikke noget for en PC under 1.5 GHZ.

Ærlig talt tror jeg ikke du kommer til at bruge "kamera til PC" meget, da det er møg besværligt og langsomt, men de fleste kameraer har denne funktion.

Mvh ThomasB
Har en 3.06 Ghz P4, så den skulle nok kunne trække det biggrin

Ved da heller ikke hvor meget jeg kommer til at hive ind på PC'en. Det er også lige så meget for hvis nu jeg lige skulle........ Det ville jo være ok at kunne lave en VCD til at smide i DVD'en...

Hvis 20 minutters video fylder ca. 4 GB på harddisken, hvor meget kan der så være på det bånd man optager på? Jeg vil jo gerne have at jeg kan optage mere end 20 min f.eks. uden at skulle skifte bånd...

Hvad koster båndene til sådan et DV kamara?
Annonce
Jer mener der er flere fordele ved DV Thomas! - Fordelen ved et DV er dels kvaliteten, dels at man godt nok kan køre det ned på pc'en eller direkte på et videobånd, men derudover kan man så vælge redigering uden meromk. på PC, vælge kvalitetsniveau, og brænde det indspillede ned på enten cd'er eller dvd'er. Ved sidstnævnte kan det ske i samme kvalitet som en spillefilm på dvd - altså mærkbart bedre kvalitet end den gammeldags video.

Realistisk er videoen passé om nogle få år, og alle vil bruge maskiner med harddisk og derfra overspille det man ønsker at gemme til ... dvd.

Mvh. JørgenE
jeg har selv en Sony digital videokamera. Det virker, synes jeg, en del bedre end de andre, det fokusere hurtigere og bedre end de andre mærker jeg har prøvet. Dog synes jeg du skal tage ud i en butik og evt prøve et. Jeg købe mit i electronic world for 18000 tog det med hjem og prøvede det, for de mente det var for dyrt at have stående til rpøve i butikken. Så gik jeg rundt og prøvede nogen optagelser med det (satte kun kabel i, brugte ikke batteriet) og gik ud og byttede det igen. Så det eneste jeg reelt havde betalt for var et DV bånd. Så købte jeg det i udlandet for 12000 og er meget glad for det idag.
Hvis du har firewire kan du bruge dette til at få det ind på computeren, her kan du nemt redigere det og lign. Det med at købe et der brænder direkte på dvd-r eller dvd-ram synes jeg ikke du skal da der stadig er krig i formatet og så ender du måske med en betamax når vhs vinder. ALtså kort sagt om det bliver dvd-r eller dvd+r der vinder ved vi ikke, så køb hellere en nec/sony dvd brænder til 1100 kr bagefter de brænder begge formatter og så er det også redigeret når du brænder det.
lige for at sare på dine andre spørgsmål.

Der kan være 60 min på et alm DV bånd, disse kan også køres i longplay og opnå 90 min. 60 min fylder 13.6 GB, så det er en del mere end der kan være på en dvd. Dette er så i råt format, og meget højere kvalitet end dvd. Bagefter kan du så komprimere det til divx,Vcd,Svcd, eller Mpeg2 som dvd bruger og så fylder det ca. 4,7Gb ved Mpeg2.
Et bånd fås fra 80kr og opefter. Til at redigere bør du købe Pinnacle studio Dv 7/8. Det er meget nemt og når du kører filmen ind splitter den det op i afsnit hvergang du har stoppet og tændt igen og så kan du selv lave overgange med mere. Det fås til en 6-800kr.
Ville klart satse på et kamera med Dv bånd og hvis pengene er der, et med godt optik, som Sony med Carl Zeiss.
lige for at sare på dine andre spørgsmål.

Der kan være 60 min på et alm DV bånd, disse kan også køres i longplay og opnå 90 min. 60 min fylder 13.6 GB, så det er en del mere end der kan være på en dvd. Dette er så i råt format, og meget højere kvalitet end dvd. Bagefter kan du så komprimere det til divx,Vcd,Svcd, eller Mpeg2 som dvd bruger og så fylder det ca. 4,7Gb ved Mpeg2.
Et bånd fås fra 80kr og opefter. Til at redigere bør du købe Pinnacle studio Dv 7/8. Det er meget nemt og når du kører filmen ind splitter den det op i afsnit hvergang du har stoppet og tændt igen og så kan du selv lave overgange med mere. Det fås til en 6-800kr.
Ville klart satse på et kamera med Dv bånd og hvis pengene er der, et med godt optik, som Sony med Carl Zeiss.
Jeg har været inde og se på et Sony DCR-TRV 22 hos eXpert. De vil have knap 7.000 kr for det, mens jeg kan få det samme leveret for kun 5.915 kr hos shopman.... Det var et lille smart ét jeg godt kunne blive lidt forelsket i.... biggrin

Er der nogen af jer der kender til nogen sider hvor de har test og anmeldelser af videokameraer osv... Gerne en dansk side....
Der er jo mange Sony kameraer i "DCR-TRV"-serien, de koster forskelligt og jeg kan ikke helt finde ud af hvilket jeg skal vælge og hvorfor lige det frem for et andet....
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis