Får ikke varmt vand i VVB

Hej

jeg har fornyligt overtaget en ældre landejendom som har et ældre brændefyr. 
Til dette ligger der en hvad jeg vil tro ligner en 2-300 liters VVB ovenover, men jeg har meget svært ved at få varmtvand op i den. 

Jeg får fint varme ud i alle radiatoer uden problem. 
det er bygget sådan op så fremløbet deles i 2 hvor af den ene går til alle radiatoere, og den anden går til VVB.

Min cirkulations pumpe sidder på den streng der går til radiatoerne, jeg tænker derfor at det er der problemer ligger da den sikkert "sjæler" alt det varme vand. 
Men nu hvor det så er blevet sommer og vi faktisk ikke har noget varme i radiatorer ville jeg jo så mene at der skulle kunne komme massere af varme i VVB, men vi skal kæmpe for bare at få 40gr i den :-/
Kan det være beholderne der er fuldstændig er kalket til? for rørene til beholderen er rigelige varme (kan i hvertfald ikke holde om dem) 

Lugter det af en ny VVB eller er der nogel af jer der kan komme med en forklaring hvorfor jeg ikke kan få noget varmt vand i den beholder? 

 

PFT

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er vvb- Har i så ikke haft varmt brusevand her i vinter? Det kan sagtens være en akkumuleringstank, og det er noget helt andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af vejloe på 11-05-2016 20:25

Hej

jeg har fornyligt overtaget en ældre landejendom som har et ældre brændefyr. 
Til dette ligger der en hvad jeg vil tro ligner en 2-300 liters VVB ovenover, men jeg har meget svært ved at få varmtvand op i den. 

Jeg får fint varme ud i alle radiatoer uden problem. 
det er bygget sådan op så fremløbet deles i 2 hvor af den ene går til alle radiatoere, og den anden går til VVB.

Min cirkulations pumpe sidder på den streng der går til radiatoerne, jeg tænker derfor at det er der problemer ligger da den sikkert "sjæler" alt det varme vand. 
Men nu hvor det så er blevet sommer og vi faktisk ikke har noget varme i radiatorer ville jeg jo så mene at der skulle kunne komme massere af varme i VVB, men vi skal kæmpe for bare at få 40gr i den :-/
Kan det være beholderne der er fuldstændig er kalket til? for rørene til beholderen er rigelige varme (kan i hvertfald ikke holde om dem) 

Lugter det af en ny VVB eller er der nogel af jer der kan komme med en forklaring hvorfor jeg ikke kan få noget varmt vand i den beholder? 

 

PFT

Nej, det dufter formodentelig ikke af ny VVB. Det var sådan man forbandt sagerne i gamle dage. Det skulle ikke undre mig dit anlæg oprindelig er lavet til naturlig cirkulation, med meget store rørdimentioner og radiatorene sat i midten af huset langs den bærende midtermur.   

Højst sansynligt  trækker din din pumpe det meste af returvandet "baglæns"  gennem spiralen i VBB og rundt til radiatorene igen, derfor når du aldrig en ret høj temperatur i VVB, da det er returvandet der opvarmer din VVB.

Det er rimelig nemt og teste om mit gæt er rigtig, idet du bare slukker for pumpen og lukke alle radiatorhaner, i så fald burde temperaturen stige i gevaldigt din VVB. 

Det ville være rart og se et eller flere billeder af rørføringen mellem kedel og VVB, for og finde den helt rette løsning for dig og dit anlæg.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej,

"Nitter" du har formentlig ret i at anlæget i sin tid er bygget til at kære rundt uden pumpe, men lige nu sidder alla radiatoer som de bør gøre, langs ydervæggene. Huset er oprindeligt fra 1909 men er modaniseret løbende.. 
I weekenden prøvede jeg som du selv forslå at slukke for pumpen for så at se om den temperaturen ville stige uden held. Det resulteret blot i at temperaturen i kedel steg voldsomt! 

Nu kender jeg ikke forskellen mellem en akkumuleringstank og en VVB, men den, (prøver og vedhæfte billeder, men den vender dem hele tiden på hovedet!) 
Jo vi har haft varmt brugsvand, men det bliver dog ikke varmere end omrkign 40 gr.
Men det sjove er at nogle gange så uden videre er temperaturen på 60gr. i beholderen uden at vi videre har gjort noget. 

Her ses det hele. 

 

Ufffff, den rørføring ser rimelig kaotisk ud. Men rørdimentionerne syntes dog ikke at være store nok til det engang har været et selvcirkulerende anlæg.  

Med din test er der noget der også tyder på der ikke er nok selvcirkulation gennem din spiral VBB til og kunne varme vandet op. Det betyder dog ikke at VBB er defekt.

Kan se du har en pengemaskine til statskassen og elværket siddende i enden af VVB.

Lad mig lige spørge om hvor rørene til kold og varm vand er tilsluttet beholderen idet jeg helt ærligt ikke kan se hoved og hale rørføringen ???

Ligeledes vil jeg gerne vide hvor på beholderen fremløb og retur sidder med samme begrundelse ??? 

Er der et sted på VVB, hvor der forneden kan iskrues et dykrør til en termisk ventil til at styre vandets temperatur ??? 

Men ellers vil ommøbeleringen af rørsystemet gå på og få VBB til og sidde som en radiator med en termisk ventil, der styrer vandtemperaturen efter pumpen. Kan senere finde et link til en passende ventil og et dykrør. Det er ikke fordi det er så stor en operation hvis VBB ikke skal udskiftes.

Er det noget du selv vil makke i, eller skal du have en proff ud ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det var størrelsen du først angav der fik mig til at tænke på akkumuleringstank. Men efter at have set billeder har det ikke noget på sig. Det kunne være skønt om det sidste billede (oversigtsbillede) ikke var taget med den røde kurv. Ellers fine billeder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er lige ved at tro vi her har en "omvendt" VVB (når jeg ser billedet) forstået på den måde at fyret varmer hele VVB´en direkte op. At der inde i beholderen langs hele indervæggen løber et spiralkobberrør - hvor i koldt vandværksvand pumpes ind i den ene ende og der kommer varmt brugsvand ud i modsat ende, når der er et forbrug. Altså, brugsvandet bliver løbende opvarmet af den store mængde (varme) vand i beholderen. Når det altså virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis