Isoleret og opvarmet rum i eksisterende stålhal

Jeg vil gerne etablere et isoleret rum i den ene ende af vores stålhal.

Hallen er opbygget med fundament hele vejen rundt, hvorpå der står limtræsspær med vandrette bjælker imellem hvorpå stålpladerne (trapez) er monteret. Taget er eternit.

Gulvet i hallen er asfalt, i relativt dårlig stand flere steder.

Hallen er 12m på den korte led, og i den ene ende vil jeg gerne etablere et isoleret rum. Min umiddelbare tanke er at støbe fundament på tværs af hallen, så jeg har en ramme på ca. 5,7m x 12m.

Klimaskærmen og fundament er således på plads (den eksisterende hal plus det nye stykke fundament). Jeg er heller ikke så meget i tvivl om hvordan vægge og loft skal laves. Det bliver en trækonstruktion, isoleret med mineraluld (batts).

Men gulvet er jeg meget i tvivl om. Jeg vil helst undgå beton, og går og tumler med tanken om at lave en konstruktion med spærtræ på tværs af rummet. Spærtræet skulle så hvile på fundamentet og derudover være punktunderstøttet, f.eks. med carportsokler. Fundamentets overkant bliver ca. 250mm højere end den asfalt der ligger nu, og jeg overvejer ganske enkelt at lade asfalten være og fylde løs leca på op til overkanten af fundablokkene/underkanten af spærtræet. Og så forestillede jeg mig at lægge mineraluld mellem spærene, ovenpå leca. Og så et 22mm spånpladegulv.

Jeg kan tillade mig at lave en kreativ løsning mht. isolering langs kanten, hvor gulv møde vægge. F.eks. en "kasse" hele vejen rundt langs gulvet. Så den udfordring behøver I ikke tænke så meget over.

Vil den beskrevne konstruktion fungere, eller er der noget helt galt? 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det mener jeg er en udmæket plan. Men hvorfor ikke mineraluld bats helt nede fra. Eller få udlagt papiruld. Det sidste  sikrer imod revner i isoleringen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis