Sølvlodning

Hej. Står og skal have sølvloddet noget Messing, det er Ca 1 - 1,5 mm tyk i gods. Harald Nyborg har en blæselampe har den nok power til at varme det op ? Er desværre rendt tør for ilt og det er lidt en haste opgave.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det går nok lige an..
Men du får jo ikke så koncentreret varme som med ilt/gas...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Steffenpoulsen Jeg går ud fra at du har klaret opgaven.
men til andre der der står med valget om man kan sølv lode med en blæselampe.

Hvis man ikke er fortrolig med gas og ilt. så er der størst chance for at man får for meget varme og det ødelægger mere end det gavner.

Da de fleste sølvlod smelter ved ca. 600-700 gr. og blæselampen giver 1300 gr. Så siger det jo sig selv at det er den mest ideelle varmekilde når man skal sølv lodde. Så uanset om godstykkelsen er 10 mm eller 1,5 mm det der betyder mest er at man vælger en brænder af passende størrelse.

Mvh Allan levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej. Ja har fået det loddet, det gik fint med den blæselampe..

Mvh
Hej Steffenpoulsen
Det havde jeg også regnet med.
nettet er en pragtfuld sted at søge oplysninger. bare der var flere som svarede ud fra egne erfaringer og ikke de rene gætterier. eller noget man har læst eller troede var rigtigt.

Mvh. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]

Ja Allan du behøves ikke at skyde efter mig, jeg har prøvet at sølvlodde både med netop den gasblæselampe fra HN, jeg synes ikke den giver alverden af varme. Det var dog i lidt tykkere messing, jeg kan bedre lide at bruge ilt/gas, og da brugeren jo også er vant til det svarede jeg som jeg gjorte.
Jeg synes ikke der er svært med ilt/gas, det er et spørgsmål om valg af brænderstørrelse/indstilling.
Allan har du prøvet gasbrænderen fra HN ?? eller gætter du bare

Vil man bruge en gasblæselampe skulle en såkaldt MAP brænder være bedre, den har jeg dog ikke prøvet.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hej Je_ns
Ja og jeg underviser i lodning og svejsning. Der er mange sølv og guldsmede der bruger blæselamper til lodning. De fleste gasbrændere du kan købe i dag går fra 1350 - ca 1900 gr. Men det er emnets størrelse der bestemmer hvor stor din brænder skal være. Taler vi om acetylen svejsning så er temperaturen 3300 gr. men der regulerer du jo også med at skifte brænder størrelse. alt efter godstykkelsen på det du skal varme op. Er man ikke van til at sølv lodde så er det meget nemt at få for høj en temperatur.

Mvh Allan levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]

Du svare stadig ikke på om du har brugt den gasbrænder fra HN..
For jeg har den selv, og der er ikke ret meget power på...
Du burde gøre dig den ulejlighed at undersøge tingene inden du skyder efter folk der laver indlæg..
Og ja man kan sagtens bruge en butangas brænder, bar den er stor nok, men det var jo ikke det trådstarteren spurgte om, han spurgte specefikt til den fra HN..

Ja sølv og guldsmede bruger gasbrænder men til utrolig små ting, og som jeg husker det helt specielle brændere, de var jo næppe kæden til gulduret trådstarteren skulle lodde..

Ja en autogenflamme er 3300 gr. c. men derfor behøves emnet jo ikke blive det, man varmer jo kun op til loddet flyder.
 


Vi prøver igen, i morgen --
Je_ne
Du kan da også misforstå det hele, Jeg svarede på det steffen skrev. Det er den samme som jeg selv bruger. Og i de år jeg besøgte gulv og sølvsmede brugte de brænder i samme størrelse. Du kan også bruge mindre brændere til Sølvlodning, det eneste det kræver er at du kan varme emnet op til 650 - 700 gr.

MVH Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Skrevet af Czanto på 06-05-2016 20:28
Hej Steffenpoulsen
Det havde jeg også regnet med.
nettet er en pragtfuld sted at søge oplysninger. bare der var flere som svarede ud fra egne erfaringer og ikke de rene gætterier. eller noget man har læst eller troede var rigtigt.

Mvh. Allan Levisen

 

 

Jeg synes bare ikke om det arogante svar her, og da jeg er den eneste der har svaret må det jo være mig du skyder efter..

Selv om du altid roser dig selv og dine evner til skyerne, kan andre jo også have lige så gode erfaringer.

Jeg har da selv loddet og svejset i over 40 år også, men behøves ikke at blamere med det.

 

Jeg gav trådstarteren et svar han kunne bruge, og han fik løst sin opgave..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Je-ns
Det var nu ikke specielt dig jeg gik efter, men generelt kommer der for mange svar som er det rene gætterier og noget man tror eller man har hørt. Du skriver selv at du har svejst i 40 år så må du da også indrømme at der kommer mange svar der er helt hen i skoven. Når jeg svare er det ikke for at blamere mig, men mere for at få rettet alle de misforståelser som er omkring reparationssvejsning. Jeg får næsten dagligt opringninger omkring reparationer hvor kunderne har fået at vide at det ikke kan svejses og kan det svejses så holder det ikke.

Du må jo også have noget erfaring omkring valg af svejsetråde. Hvordan ser du forskel på støbejern og støbestål. Aluminium og magnesium, zink. For det undre mig hvordan folk får valgt den rigtige tilsatstråd når de skal reparerer sådan en del.

Mvh Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis