Opmåling af stolper

Jeg er ved at bygge carport og skur på 10x5 meter.
Har sat stolper hele vejen rundt.
Jeg skal have afkortet stolperne i samme højde, 13 stk.
Mit spørgsmål går på, hvordan får jeg lavet en lige linie hele vejen rundt på stolperne? Har prøvet med et vaterpas, men det gik ikke, da jeg endte med en højdeforskel på 3 cm i det sidste hjørne.
Har også prøvet med snor. Det synes jeg ikke virker særligt præcist.
Findes der en god teknik til at få stolperne nøjagtigt vatteret ud. Måske en laser kan gøre det?
Jeg har brugt et bræt på 3 m med et vaterpas på. ( brættet ER lige)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En stram snor på hele den ene side, så bruger du en vinkel til at overføre stregerne på de to sider af stolpen, der er vinkelret med snoren.
Du kan evt. bruge en kridtsnor.

Vi prøver igen, i morgen --
Er du heldig at kende nogen med en rotationslaser? Jeg har en lille en fra Bosch som er dejlig at have til netop sådanne ting. Du skal dog nok bruge den morgen eller aften når der ikke er så meget lys, da det ellers kan være lidt svært at se den røde streg når det er udendørs.
Hvis du måler den ene langside ud, så den er lige, så afsætter du dine streger på de korte sider ud fra målene på langsiden i hver ende. Du har nu et mærke i hver ende af den sidste langside. Mærkerne forbinder du med en stram (kridt)snor og du har dine mål afsat.

fase

Hvad med et "slangewaterpas":

https://www.elextra.dk/main.aspx?pa...tno=H28936

Måske kan du endda selv fremstille noget, det er jo en Lav Det selv side.... ;o)

Fx gennemsigtig slange, som du laver nogle tusch-streger på til dette ene projekt?

http://www.gordetselv123.dk/g%C3%B8...t-vaterpas

 


Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Tak for jeres svar, de kunne helt sikkert også bruges, men jeg syntes det ville være nemmere med et bræt.
Så stædig som jeg er, prøvede med et længere bræt som jeg havde samlet i to brædder til 6 m, det var nok til at kun behøvede at måle 1 gang på den korte side, og 2 gange på den lange side.
Jeg målte fronten først, derefter siderne, og til sidst bagsiden.
Det lykkedes at få den i vatter hele vejen rundt.
Det måtte lige fejres med en god øl 😊


Jeg bruger gerne en almindeligt haveslange, når jeg nivellerer sådan noget ud. Den skal ligge på jorden uden knæk og luftbobler i. Det sikrer du ved at spule den igennem fra vandhanen.
Så sættes den ene ende fast på en hjørne stolpe med en kabelclips eller snor Den kalder jeg "den faste" . (Det behøver ikke at være ved toppen, man kan måle sig frem bagefter.) Den anden ende kalder jeg måleenden og den sættes ligesådan fast på et andet hjørnestolpe. Med en lille vandkande efterfyldes, og flyttes måleenden op eller ned så man lige præcis kan se vandoverfladen tæt på begge slange ender.
Der streges begge steder. Måleenden flyttes til det 3. og bagefter 4. hjørne og det gentages. Så har du 4 streger der ligger vandret, mål opad med samme mål på alle hjørner. og brug derefter snor og mærk alle stolper op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis