gasfyr ZEM M50: tryk stiger ...vand drypper

hi LDS,

Efter vi slukker for vinterfunktion i vor gasfyr (se vedlagt "gasfyr display.jpg" ) , begynder vandet at  dryppe i sikkerhedsventil (se "dryp fra sikkerhedsventil.jpg"  ) og trykket stiger til 3-4 bar. Den drypper ca 20cl hverdag (ca et vand glas)

Vi har tømt vand i radiator (åbnet ventil i radiator) flere gange, mindst 2-3liter indtil nu, trykket falder til 1-2bar (som er i det grøn/OK område) . Men efter 5-10timer stiger trykket igen til 3-4bar.

hvad skal vi gøre for at trykket ligger ml 1-2 bar? og hvor kommer vandet i radiator fra (vi har jo tømt den flere gange og vinterfunktion er slukket). Jeg ved at trykket stiger når vand opvarmes, men hvorfor drypper vand i sikkerhedsventil efter at vinterfunktion er slukket?


mvh Van12

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS.
Sådan som du forklarer det kan det godt være en utæthed imellem det varme brugsvand og radiatorvandet. Dit vandværkstryk er jo højere så måske siver der lidt ind igennem vandvarmer. Hvis du kan undvære varmt vand f.eks en nat igennem, kan du jo lukke for koldvands tilførsel til vandvarmer (det må være hanen til højre). Og så lukke vand af fyret ned til 1,5 bar ca. så kan du jo se om trykstigningen ophører.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hi Erik

Tak:-) og mange tak for tips. De 2 rød hanen på billedet er fremløb/retur (venstre/højre hane)  til radiatorerne. Jeg drejer begge hanen 90grader , så falder trykket på display og vandet stopper med at dryppe fra sikkerhedsventil...desværre så begynder vand at løbe fra begge hane (bagved skruer på hanen; værste er den til højre). Jeg har nu kun drejer den venstre med 90grader (denne drypper ikke nær så meget), lad se hvad sker imorgen mht tryk og vand (har en lille bakke under rørene). Hvis det ikke hjælpe, ville jeg prøve at lukke hovedvandet til gasfyr og ser hvad der sker.

du skrev utæthed, ifølge vedlagt tegning så er brugsvand og radiatorvand adskilt. På den anden foto, den rød hane tæt ved gulvet er til at åbne/give mere vand til radiator når trykket er lavt. Kan det være at der  stadigvæk er "meget" vand i radiator? når disse er tømt så ville dryppet fra sikkerhedsventil holder op med at dryppe??? (der var ingen problem i sidste år da vi overtog huset, det kan være at der var ingen vand i radiator på det tidspunkt)

Det tryk man ser på display er både til brugsvand og radiatorvand, undrer mig over hvorfor radiatorvand stadigvæk i spillet når vinterfunktionen er slået fra.

mvh Van12

 

Hej. Har du en varmtvandsbeholder og stå/hænge ved siden af fyret et sted? Eller er den indbygget i fyret?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hi, den er indbygget, model zem m50.
det bliver værre nu til morgen mht drypperi, kuglehane kan ikke lide at blive drejet. trykket var ok paa 1.5.
jeg har nu tænder vinterfunktion igen, tilbage til status quo som før. trykket er høj paa 3.5 og sikkerhedsventil drypper (tidligere var trykket også høj på 3.5 dog ingen drypperi).

naar jeg banker paa ekspansionsbeholder lyder den klart og tomt (godt tegn, som jeg har læst til), kan den være utæthed i membran saa der ligger en smule vand i luft-kammer2 kamme?

zem m50 har sådan en automatisk luftudlader, er det den der sørger for at tryk skal ligge omkring 2 bar?

der var serviceeftersyn I Januar, det ser ikke ud til at ekspansionsbeholder bliver check som det bliver beskrev nedenfor.

http://www.energi-service.dk/trykekspansionsbeholder.aspx

billedet er drejet med 90grader til venstre


mvh van12

Som el-mand skriver, lyder det som om, der er en utæthed mellem brugsvand og centralvarmen. Det kan konstanteres ved at lukke for det kolde vand til varmtvandsbeholderen. Du har også en ventil til at fylde vand på anlægget med, er du sikker på at den er helt lukket? Prøv at lukke begge ventiler, både den på koldtvandssiden og den på fyret. Skru evt. slange af, så du er sikker på, at det ikke er forbindelse til det kolde vand.

fase

Mange tak LL1, Fabrin

undskyld var ikke klart over at brugsvand og radiatorvand bruger den samme varmtvandsbeholder. det er klart nu.

hovedhanen af det kolde vand til gasfyren er nu lukket og radiator vand er lukket af til 1.5 bar.
nb: begge ventiler til at fylde vand på anlægget er lukket rigtig "godt" til. Nu hvor hovedhanen er lukket burde der ikke kommer noget vand til anlægget derfra.

1) først forsøg: efter allerede 15min stiger trykket til 2bar
2) andet forsøg: jeg tømt vand fra radiator igen, ned til 1.0bar (koldt vand er stadigvæk lukket). 15min efter stiger trykket til 1.8.
3)  3. forsøg: tømt vand igen til 0.5bar (ja lidt for meget), fjern slangen af som Fabrin forslog. efter kun 10min er trykket stiget til 1.0bar

Så el-mand har ret "utæthed mellem brugsvand og centralvarmen", er det den stor varmtvandsbeholder der skal udskiftes (hvad koster det til Zem M50 anlæg? 5000kr?)

mvh van12

 

Det tryk du ser på fyrets display er kun trykket i radiatorvand.
Lad mig lige gå helt ned i den simple logik. Når du har eget fyr, er varmekredsen en lukket kreds, hvor der principielt kun bliver tilført nyt vand når du lukker noget ind via den lille slange nede ved gulvet.
Det eneste sted hvor der er både brugsvand og varmekreds sammen er i varmt vands beholder. Der bør ikke være forbindelse imellem de 2 kredse. Beholderen er fuld af brugsvand, der varmes op af en spiral fra varmekredsen.
Når du nu har afmonteret din lille fyldeslange så er den mulighed udelukket, og så kan der kun komme vand ind via utæthed inde i varmtvands beholder.
Men inden du begynder at tælle de store pengesedler op, ville jeg kontakte en vvs og få dem til at trykprøve anlægget.
De 2 isolerede rør der kommer langs væggen hen til fyret må være kold og varm brugsvand. De går også igennem muren, måske til et par vandhaner. Hvis vores antagelse er rigtig så er det den kolde af dem du skal lukke, tæt ved fyret for at undgå at trykket går stiger. Når du har gjort det har du ingen vand i dine varmtvands haner i huset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kan undvære vand i det hele taget i en halv til en hel time, kan du prøve at lukke for det kolde vand ved din vandmåler, og så se om trykket stiger. Hvis det ikke stiger, har du med næsten 100% sikkerhed en utæthed i din varmtvandsbeholder.

fase
> >Hvis vores antagelse er rigtig så er det den kolde af dem du skal lukke, tæt ved fyret for at undgå at trykket stiger
har gjort i eftermiddags, den som jeg kaldt "hovedhanen" (en rød rundhane på foto'en) i thread ovenfor

>>Det tryk du ser på fyrets display er kun trykket i radiatorvand
ok

>>kan du prøve at lukke for det kolde vand ved din vandmåler, og så se om trykket stige
wow, du har ret, trykket ligger stabilt på 1.5bar da jeg lukker for hane ved vandmåleret. Så fejlen er i varmtvandsbeholder

>>ville jeg kontakte en vvs og få dem til at trykprøve anlægget. 
Erik, hvad kan de se ud af det? kan de skifte "TING" I beholdet uden at skulle skifte hele beholdet? hvad med ekspansionsbeholder, kan det være den som også utæt?

mvh van12

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis