Hvor stort er jeres forbrugsbatteri?

Hej bådfolk
Jeg er lige gået en størrelse op i sejlbåd nu til en 30 fods fra 2002. Så nu har jeg fået køleskab med kompressor, mv.
Plejer at sejle skærgård i op til 4-5 dage af gangen uden landstrøm, og har ikke planer om solpanel eller vindmølle. Hvor store er jeres batterier? Jeg er nemlig lidt i problem med plads, da de gerne skulle bo i bagbord side under køjerne (det gør de i forvejen) og balancere vægten fra dieseltanken i styrbord side på samme niveau. Havde oprindeligt tænkte 160-300 Ah (nuværende er 75 Ah) og jeg havde 55 Ah i min gamle båd og det holdt ca en dag. Og mængden af elektronik er jo stigende.
Det er plads til 2 x 75 Ah i serie og så startbatteriet et andet sted, men det mistænker jeg ikke helt er ok. Vi sejler 2 voksne og 3 børn.

R
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver "2 x 75 Ah i serie". Da det formentlig er 12 V-batterier, giver det en kapacitet på 24 V, 75 Ah. Mener du mon det ?
Hvis du parallel-forbinder batterierne , får du 12 V, 150 Ah. Men sørg så for at batterierne er så ens som muligt. Helst fra samme produktion.

Finnband
Hej.
Jeg har en 110 amp. gel akkumulator i båden og når vi ligger for svaj holder det i 24 timer, så er det fladt, jeg har også et køleskab med kompressor. Så hvis du skal sejle 4 - 5 dage uden landstrøm skal det være et par ordentlige basser. Nu lader du jo på dem når du sejler og så kan du jo skrue termostaten på køleskabet ned når du ligger stille og skrue godt op for den når du sejler.

Du skriver at du har plads til 2 gange 75 i serie, der mener du vel i forlængelse af hinanden, for hvis du serie forbinder batterierne får du 24 volt på anlægget, du skal parallel forbinde dem.

Mvh Finn
Skulle lige finde dette:
Se http://www.baadteknik.dk/
I afsnittet Elinstallationer, Batteribrug kan du læse de informationer om batterikapacitet, du har brug for.


Finnband
Takker. Jeg mener selvfølgelig parallel.
Jeg kan også godt beregne hvad jeg har brug for, men det er jo desværre ikke altid foreneligt med de reelle forhold.
Er der nogen som har mere end 150 Ah?
Jeg lavede sidste år en del målinger på vores forbrug. Bla. viste de at vores kompressor køleskab bruger ca 2A i timen. Altså ca. 48Ah i døgnet. Skal der også være plads til en smule lys(LED), radio, vhf, måske endda en times TV så render det hurtigt op. Og jeg tror derfor ikke du skal regne med mindre end ca. 75Ah pr. døgn hvis ikke du har noget el-tilskud. Så vil du selvfølgelig kunne lade en del på batteriet hvis/når der sejles ml. forskellige pladser. Hvis du evt. også vil kunne leve med at motoren startes måske 30..60 min hver dag vil det selvfølgelig også hjælpe på det.

Men du kan IKKE forvente at 150Ah holder i 4-5 dage uden tilskud enten fra solpanel, vindmølle eller daglig start af motoren.
Annonce

Jeg vil komme med et indlæg som mere har med den fundamentale holdning til komfort at gøre.
Vi har altis sejlet i små "ting" på sommertur - wayfarer, gamle træbåde før køleskabet var opfundet og mindre af andre slags både.
Derfor har vi altid indrettet os uden behov for ting som bruger el. - ikke af princip, men fordi der ikke var plads til den slags.

Man kan i ugevis klare sig med:
+ tørkost 
+ vind/vand-kølet madboks, hvor man også lægger frostvaren indtil den er tøet op
mælk i maks. 2 dage // tykmælk holder lidt længere.
+dåsemad og "posemad" + hvad man købe frisk undervejs.
Det er ikke dårligt.

Se gammelt indlæg om køletasken:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169477

Dette er ikke for at gøre nogen kede af det - men for at vise muligheden af at undvære lidt af den krævende teknik.
Jeg har ikke spor imod at folk tager en masse moderne forbrugs-goder med - men pludselig har man jo så meget at slæbe på, at det ikke kan sejle. Næsten.

Det er bare en tilvænning - og man er dejligt uafhængig af landstrøm.

Forbrugsbatteri størrelse?  - vi HAR ikke engang "forbrugsbatteri" - bare startbatteriet - som vi passer meget på - suppleret med 20W solcelle. Vi har kun lidt LED-lys og behov for lidt "telefonstrøm". Og lidt batteri-campinglygte.
 


To ulykker kommer sjældent alene.
Takker for de gode svar.
Jeg har nu også bare for få år siden sejlet rundt flere måneder i stillehavet uden køleskab, så ja, det kan man sagtens.
Men når nu vi har fået fat i en lidt mere luksuspræget båd er jeg ikke den der siger nej til det:-) Fruen er nemlig ret god i køkkenet!
Jeg tror jeg beholder de 75 Ah ind til videre, tester lidt henover sommeren hvor længe det holder og lader det blive et efterårsprojekt...
Jeg har 2 STK. 170ah og det funker perfekt. I øvrigt cetek 300 til når der er landstrøm på. 2 STK billige biltema i serie til 24 v køleskab.

Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis