Skal pudse fyrrum muret op i lecasten

Hej LDS, jeg er lige startet her og har set en masse gode tråde, men har ikke kunne finde svar på et spørgsmål, så jeg prøver at lave min første tråd selv

Jeg har fået mit fyrrum muret op i lecasten og vil nu til at pudse det.

som jeg har fundet frem til, er det bedst jeg laver en kc mørtel med 1:13

men hvordan finder jeg frem til mængden jeg skal købe? jeg vil helst gerne bestille det på en gang, men vil hellere ikke have for meget i overskud, da jeg ikke er sikker på jeg kan holde det frostfrit til vinter.


Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger jo af tykkelsen du smøre på..
Så ved du hvor mange m2 du skal pudse, og tykkelsen på pudset er det jo til at regne ud..
jeg ville regne med en tykkelse på 1,5 cm puds..
Hvis du køber i big bag, er der sikkert ikke så stor forskel på prisen, for lidt større mængde..

Nok ikke sammenligneligt
Jeg har lige bestilt sorte skærver..
1000 kg 1195 kr incl lev.
1700 kg 1295 kr incl lev.
(hos samme firma)

Vi prøver igen, i morgen --
tak for svaret.
jeg regner med, der skal 1 cm puds på, det lærte jeg da jeg gik som murer lærling, men det var mere om der var en beregner til det, så jeg vidste de forskellige mængder istedet for, at jeg skal regne den færdigblandede mængde ud og derefter regne ud, hvor meget cement og hvor meget mørtel der skal købes ind.
Nogle gange kan det godt svare sig at være lidt doven ;-)

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Du finder arealet af dine væge i m2 og ganger det med 0,01 så har du hvor mange m3 du skal bruge.

altså hvis du har 75m2 væg flade skal du bruge 0,75m3 færdig blandet mørtel.

puds skal jo blandes 1 : 10 en bigbags vejer 900kg og fylder 0,5m3 hvis du skulle blande en hel bigbags op skal der 90kg cement i.

Nu er det jo ikke så svært hvis du regner med 1 cm
Der rækker 1m3 mørtel netop til 100 m2 mur. Det er ca. 1800 kg våd mørtel. Og skal der divideres med 13:1 Så altså ca. 140 kg cement Det slår nok ikke helt til fordi mørtelen også trykkes lidt ind i leca. Så regn med 80 m2 mur til den mængde. Så må du selv halvere eller hvor du ender hvis der ikke er 80 m2 mur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 25-04-2016 21:04

Nu er det jo ikke så svært hvis du regner med 1 cm
Der rækker 1m3 mørtel netop til 100 m2 mur. Det er ca. 1800 kg våd mørtel. Og skal der divideres med 13:1 Så altså ca. 140 kg cement Det slår nok ikke helt til fordi mørtelen også trykkes lidt ind i leca. Så regn med 80 m2 mur til den mængde. Så må du selv halvere eller hvor du ender hvis der ikke er 80 m2 mur.

 

Og så husk at tage højde for alt det "mudder" der ender på gulvet, inden du får taget på at trække det på væggen 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
mange tak for alle svarene, jeg tror jeg har nok info, til at kunne den rette mængde. jeg tænker på at bestille det jeg regner mig frem til at skulle bruge +20% så der også er plads til spild og lidt ekstra

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis