Diode på tr-93 rumtermostat

Hej

Jeg har lige købt en tr-93 rumtermostat fra Harald Nyborg til min varmeflytningsventilator.

http://www.harald-nyborg.dk/p9801/rum-termostat

Ledningsdiagrammet kan ses her: http://www.harald-nyborg.dk/pdf/9801_586364.pdf

Tilsultningen til ventilatoren kan jeg fint udlede af diagrammet, men jeg er i tvivl om hvordan jeg får den lille diode mellem klemme 5 og 6 til at lyse. Jeg har prøvet at sætte en lus fra klemme 1 (hvor fasen normalt tilsluttes) til klemme 5 og fasen i klemme 6. Men så er det kun dioden, som lyser når termostaten er sluttet. Ventilatoren kører ikke. Underligt i det strømmen jo løber gennem ventilatoren.

Palle Dam 

Hej Jeg har lige købt en tr-93 rumtermostat fra... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fase (brun ledning) sættes i klemme 1

Nul (lyseblå ledning) sættes i klemme 6

Fase til cirkulationspumpen sættes til klemme 2

Nul til cirkulationspumpen sættes til klemme 6

Hvis du vil have en indikator for, at pumpen kører lægges en lus mellem 2 og 5. Der vil så være 230V på klemmerne 5 og 6. 


fase

Det var da et let og simpelt og forståeligt svar og fremstilling. Den var da til at forstå og alt fungerer fint. Takkkkkkkkkkk - et extra spørgsmål. 

HVIS man forsyner pumpen med 0 et andet sted fra, så behøver man vel ikke føre 0 fra termostat og til pumpen m? eller skal både 0 og fase gå både til og fra rumtermostaten

Når jeg spørger er det fordi, at hvis man fører 0 og fase til rumtermostat og kun fasen derfra til pumpen, så kan man nøjes med at bruge en 3 ledet ledning som forbindelse mellem pumpe-termostat og strømkilde


bjarne

Det er en utrolig dårlig ide, at tage nullen et andet sted fra. Du bruger en treleder ledning (fase, nul og jord) fra tilslutningsstedet og til termostaten. Fra termostaten trækker du ligeledes en treleder til pumpen. Den gul/grønne jordledning kan du sløjfe i klemme 4 (det ser ikke ud til, at den bliver brugt). Ellers kobler du de to jordledninger sammen i en samlemuffe. Hvis du bruger jordledningen (gul/grøn) til noget som helst andet end jord, er du hjemfalden til straf i form af hængning, brænding og ristning over en sagte ild, så er du advaret. Efter de nye regler bliver også den lyseblå reserveret kun til brug som nul.


fase

den er jeg med på. havde ikke tænkt på at i en 3 ledet er den ene aktid den gul/grønne. så dårlig ide. tak


bjarne

Fabrin skrev så flot: hjemfalden til straf i form af hængning, brænding og ristning over en sagte ild,

Og som tillæg kan du få 8 slag i røven af et stykke varmt wienerbrød. Undskyld jeg kan se du har forstået pointen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg havde ikke tænkt mig om da jeg spurgte. i praksis ville jeg aldrig komme til at gøre det, for er der noget jeg er omhyggelig med, så er det at lave tingene korrekt - nettop fordi jeg er amatør. så jeg ville aldrig komme til at bruge hverken lyseblå eller gul/grøn ledning til andet end det de skal. har alt for ofte selv stået med problemet fordi nigen ikke har fulgt de reelt simple regler der er


bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis