Diode på tr-93 rumtermostat

Hej

Jeg har lige købt en tr-93 rumtermostat fra Harald Nyborg til min varmeflytningsventilator.

http://www.harald-nyborg.dk/p9801/rum-termostat

Ledningsdiagrammet kan ses her: http://www.harald-nyborg.dk/pdf/9801_586364.pdf

Tilsultningen til ventilatoren kan jeg fint udlede af diagrammet, men jeg er i tvivl om hvordan jeg får den lille diode mellem klemme 5 og 6 til at lyse. Jeg har prøvet at sætte en lus fra klemme 1 (hvor fasen normalt tilsluttes) til klemme 5 og fasen i klemme 6. Men så er det kun dioden, som lyser når termostaten er sluttet. Ventilatoren kører ikke. Underligt i det strømmen jo løber gennem ventilatoren.

Palle Dam 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lægge lusen mellem 4 og 5, og så er det formentlig ikke en diode men en glimlampe, alt afhængig af den spænding du bruger til din ventilator.

fase
Som du beskriver, kobler du indikatoren ind i serie med ventilatoren. Den skal ind parallelt, så lus mellem 1 og 5, og mellem 2 og 6.
Tak. Det virkede. Nu lyser glimlampen når ventilatoren er slukket og omvendt.
Jeg havde dog forventet at en parallelforbindelse ville få glimlampen til at lyse hele tiden. Men det er nok fordi jeg ikke rigtigt forstår hvordan en glimlampe egentlig virker...

Men kan man forbinde det sådan at glimlampen lyser når ventilatoren kører og er slukket når ventilatoren står stille?

Palle Dam
Hvis du har lagt lus mellem 1 og 5 samt mellem 2 og 6, fjerner du luse mellem 1 og 5. Dernæst forbinder du 1 til nul (lyseblå), og din glimlampe vil lyse, når ventilatoren kører. Det har i øvrigt intet at gøre med om, det er en glimlampe eller ej. En glimlampe er en udladningslampe med en tændspænding på ca. 90 V og som er forsynet med en formodstand. Du kunne i princippet tænde en hvilken som helst lampe med den opstilling, du har

fase
Annonce
Det kostede en sikring!!!
Hvilket jeg burde kunne have sagt mig selv, da klemme 1 jo også er der fasen sidder. Mente du mellemledningen? Altså den ledning, som går mellem ventilatoren og klemme 2. Hvis mellemledningen forbindes til klemme 1 vil det jo være en forbigåelse af hele termostaten.
Det undrer mig også at, der ikke skal noget i klemme 5.
Undskyld, jeg har skrevet forkert. Nullen skal selvfølgelig i klemme 5.

fase
Det virkede. Tak.
For at opsummere har jeg tegnet et diagram:

Palle Dam

Ja, sådan skulle jeg have skrevet første gang. For at det kan komme til at se lidt pænere ud, kunne du bytte forbindelserne 5 og 6, så nullen kommer i klemme 6 og lusen i klemme 5.

fase

Jeg har også købt sådan en rumtermostat. Med garanti mig der er komplet idiot for jeg kan ikke forstå det selvom I har forklaret det altsammen. 

Har jeg forstået det ret således:

1. der sættes klemme mellem 5 og 6 m??? eller det der er vist i diagrammet ikke en lus men      en diode der kyser når termostaten er sluttet til

2. der sættes en klemme mellem 6 og 2

 3. der føres fase til nr. 5

4. der føres O til 1

5. fra 5 føres der fase til cirkulationspumpe

6. fra 2 føres der 0 til cirkulationspumpe


bjarne
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis