aksel tætning

hej, er ved at lave en båd for en.  hvor akslen er utæt for vand,  skal der ikke sidde en fedtsnor i denne her ?  

akslen er lidt slidt hvor den skal tætne,  er det en ny aksel eller kan man svejse den gamle og og dreje ned så det passer  uden den bliver alt for skæv. ? 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke svejsning er vejen frem, det giver spændinger i metallet, og du risikere den brækker.
Har du mulighed for at rykke akslen lidt frem eller tilbage, så tætningen får et nyt sted at køre på.

På mit tidligere arbejde reparerede vi tit aksler der var slidte, ved at slibe dem ned, få pålagt hårdtcrom, og så slebet igen, men det var til værktøjsmaskiner.
Men tror da sagtens det kunne bruges på en båd..
Men det er nok for dyrt i forhold til en ny aksel..
Prøv at se her hvad det kostede for et par små aksler.
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1552.0

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mener det skal være AISI 316 rustfast stål, som er saltvandsbestandigt.
Sidder skruen ikke på en konus?
Hvor stort stykke er den slidt på?
Jeg ved ikke om slaglodning og efterfølgende afdrejning og slibning kunne være en mulighed, det giver ikke spændinger i samme grad som svejsning.

Vi prøver igen, i morgen --
Den er slidt på Ca 10 cm. Kan godt være skruen sidder på en konus også har ikke lige skildt det ad endnu.
Altså hvor meget slid drejer det sig om?
Der skal være fedtsnor og så strammer du "møtrikken" så fedtsnoren presses ind mod akslen - Du må bare ikke stramme for meget den skal kun lige akurart tætne ellers bliver der for meget slid/friktion husk fedt ca en gang i timen/hver anden og efter sejllads.
Husk at fedtsnoren ikke skal skæres lige over men i smig.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Den er slidt 1mm under mål. Der sidder en bøsning i den der er billeder af, det slørre en del. Det har aldrig set skyggen af fedt..
Skrevet af Steffenpoulsen på 19-04-2016 08:31
Den er slidt 1mm under mål. Der sidder en bøsning i den der er billeder af, det slørre en del. Det har aldrig set skyggen af fedt..

Nu blander jeg mig også lige. 

Slidet betyder ingenting. Du skal have en passende fedtsnor i og brug en god stævnrørsfedt til smørringen i intevaller som Anders nævner. Almindelig smørrefedt duer ikke da det lynhurtigt vaskes ud igen.

Husk lige og kontroller om motoren er lignet op til akslen et døgns tid efter i er kommet på vandet og gerne igen en uges tid eller to efter igen. 

Pøj pøj med .............  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så akslen må godt sløre i den bøsning der skal styre den ????
Hvordan finder jeg lige ud af hvor tyk den fedtstof skal være ?
Skrevet af Steffenpoulsen på 20-04-2016 08:01
Så akslen må godt sløre i den bøsning der skal styre den ????
Hvordan finder jeg lige ud af hvor tyk den fedtstof skal være ?

Det kan næsten ikke blive for tykt, fedtet hedder stævnrørsfedt og burde kunne fås alle steder hvor man forhandler skibstilbehør. 

Den kop der sidder på flangen, på siden af stævnrøret, fylder du med fedtet og drejer den en halv/hel omgang hver gang der skal smøres. Derved har du en god udveksling så der bliver tryk på når ...........  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hov. Mente fedt snor, hvordan finder jeg ud af hvor tyk det skal være ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis