Isoleringsmaterialers komprimering.

Hej på LDS 

Min partner og jeg er pt. igang med at udvikle et produkt som bl.a. skal gøre stopning med isolering langs kanten på vinduer og døre lettere og hurtigere. Dette da vi mener at have lokaliseret en problemstilling her. Til produktet skal vi bruge et isoleringsmateriale som er let at komprimere og har derfor været ude og undersøge udvalget i forskellige byggemarkeder - blot for at finde ud af, at der er rigtig mange produkter. Så vi tænkte i måske kan hjælpe. Hvilket isoleringsmateriale har du erfaring med er lettest at komprimere? Altså, hvis du trykker isoleringen flad mellem 2 fingre, hvilket materialet kræver så at du bruger MINDST kræfter?

Og alle isoleringsmaterialer er i spil, både de velkendte som Isover og Rockwool, men også naturlige isoleringsmaterialer er en mulighed.

Indtil videre har vi fundet ud af at glasuld fra Isover virker til at være lettest at trykke sammen.

Håber meget i kan hjælpe.

Mvh Mads og Sussie, Danmarks Tekniske Universitet 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal lige være helt med.
Er det isoleringen eller bagstop/fugebund i mener ?

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det er isoleringen vi taler om
Hvis det er let at komprimere. kan det så komprimeres tilstrækkeligt.?
Har i kigget på tjæret værk?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det skulle jeg mene - der er i hvert fald en sammenhæng imellem hvor let det er at komprimere og hvor meget det kan komprimeres

Har ikke set dette materiale før. Ser spændende ud. Er det let at komprimere?
Annonce
det er et meget gammelkendt materiale. Det har den gode egenskab at det hjælper på at trævinduer og døre ikke rådner op fra mursiden. Der vil igennem mange år komme en smule tjære ind i træværket, som hjælper på holdbarheden.
Det er let at komprimere på den måde at det ikke fjedrer tilbage igen. Men det er vel ikke et kvalitets kriterie at stopningen er komprimeret så godt/hårdt som mulig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor skal det let kunne komprimeres?

 

Fordi isoleringen under transport, opbevaring og ved montering skal være komprimeret. Herefter skal isoleringen så udvide sig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis