Valg af bor, skruer og rawlplugs til opsætning af køkken

Hej alle,

Undskyld at jeg sådan spammer forummet med mine spørgsmål! Jeg sætter stor pris på alle jeres input
Jeg skal opsætte køkken-overskabe på en betonvæg. Jeg vil meget gerne bede om jeres input, så jeg ikke en dag pludselig står med et overskab i min køkkenvask! Jeg tænker, at jeg har brug for følgende:

8mm SDS bor til min borehammer (som f.eks http://www.10-4.dk/varer/vaerktoj/bor/betonbor-sds-hammerbor/Irwin-hammerbor-sds-plus-1383379) til

8mm rawlplug/dybel (http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/befaestigelse/x-long-dybler/Spit-x-long-dybel-nylon-1656019) til

6mm x 100 mm spun skrue (http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/skruer-bolte-og-skiver/spun-elforzinkede-skruer/NKT-spun-skrue-uh-elfz-1442476-20130620_160053)

Overskabene monteres på en skinne, men jeg tænker, at der skal bruges 2 skruer per skab.

Eller ville I hellere bore for med et 6 mm bor og så skrue en 7,5x112 karmskrue i? (http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/skruer-bolte-og-skiver/karmskruer/Karmskruer-med-hoved/Spit-karmskrue-m-hoved-gulkr-1443946)

Hvad siger I til ovenstående?

Mvh
Mikkel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mine overskabe i køkkenet sidder på en spansk væg af krydsfinér, hvor der sidder 1stk 4,5*50mm skruer pr 40cm, og der har jeg mere end 100kg hængende i skabene, og de sidder fint endnu.
Så på Beton, der skulle du være rigeligt dækket ind med 5*80mm skruer (25-30mm til listen, og så resten i væggen), med 1 skrue pr ca. 50cm, i 6 eller 8mm ravplugs + huller.
Husk at køle boret imellem hvert hul du borer, især med harald skrald bor, ellers brænder de af efter 1-3 huller.

 

Korrekt at i beton kan næsten alt holde der har med rawlplug at gøre. ( 8 mm plugs og 5 mm skruer er rigtig godt. Nu ved jeg ikke hvilke skinner det er, men hvis det er f.eks. 5 mm stålskinner (som jeg lige har set, fra Ikea) så skal du ikke have mere end 50 mm skruer. Det skulle jo nødig være sådan at naboen kan hænge sin hat på den anden side.

 Er det de gammeldags skråtskårne trælister, skal tykkelsen lægges til, og så bør du vælge skruer der ikke har gevind på den øverste del. Så trækker de bedre an imod underlaget. Og til de trælister kan du med fordel fatsgøre en retskinne/lige bræt lige under dem midlertidig. Så er de nemmere at få til at sidde i water og på linje.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres kommentarer! Det er et IKEA-køkken, så det er selvfølgelig deres skinner, der bliver brugt.

Jeg køber nogle 8x40 dybeler med 5x60 skruer. Så er jeg sikker på, at den går hele vejen gennem dybelen. Lyder det ikke fornuftigt?
Er disse stærke nok? http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/befaestigelse/x-long-dybler/Spit-x-long-dybel-nylon-1656019

På producentens hjemmeside beskriver de den som:
"Montage og ophæng af f.eks. El & vvs artikler / fittings, badeværelsestilbehør samt andre indretningsartikler til hjemmet."

Kan det holde?

Det lyder ok, men den dybel som linket rammer er en long spits dybel 8x60 jeg ville købe en standard dybel 8 x ca. 40 og bruge de skruer du nævner. Men husk at bore hullet dybt nok til skruen, og så kan det være en fordel at skubbe/slå på skruen så dybel kommer 5-10 mm ekstra ind i væggen. Så tager den fat der hvor alting er mest stabil hvis der skulle være et pudslag el.lign.

Og du kan mærke på din skruemaskine om det holder. Hvis den er ved at kvæles eller du er på vej rundt i luften så er det ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input!
Hvorfor vil du bruge en dybel, der er 20mm kortere? Hvori ligger fordelen? Jeg tænker, at en længere dybel har mere styrke.
Annonce
Der er ikke nogen ekstra fordel, men standard er helt ok. Har engang på en HI messe set 1 (skriver: en) lille 6 mm dybel i et stykke beton, den holdt en almindelig bil løftet fra jorden.
Du skal ikke regne dine overskabe som et direkte træk. Når overskabet er sat op, vil en mindre del af vægten være en udadgående kraft, hvorimod den største del vil gå nedad. Den del giver ikke noget træk i dyblen. Så selv med en standard dybel har du en meget stor sikkerheds faktor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er med på, at de horisontale kræfter ikke er særlige stærke i forhold til de vertikale kræfter. Jeg troede bare, at en længere dybel gav mere stabilitet og mere styrke, når skruen så "lå af på" dybelen længere inde i hullet. Lidt det samme som vægtstangsprincippet.
Hej igen,

Jeg er nu færdig med at rive det gamle køkken ned herunder også de gamle klinker mellem bordplade og overskab. Det viser sig, at det er en muret væg frem for betonelement. Der er ca. 1 cm puds på væggen.

Ændrer det noget i forhold til valg af dybel og skruer?
Jeg formoder, at dybelen skal ind i murstenen eller cementen mellem murstenene, så den ikke ligger af på pudset.

På forhånd tak.
MTHv
Skrevet af MTHv på 09-05-2016 11:00
Hej igen,


Ændrer det noget i forhold til valg af dybel og skruer?
Jeg formoder, at dybelen skal ind i murstenen eller cementen mellem murstenene, så den ikke ligger af på pudset.

På forhånd tak.
MTHv

Du borer hullet så dyblen kommer helt ind i murstenen eller fugen.


fase

Du skal bare huske at puste hullerne fri for støv inden du sætter dyvlerne i.
Det gøres let med et "knæk" sugerør... så kan du stå ved siden af og puste ind i hullet, uden at få alt støvet lige i hovedet
Du kan selvfølgelig også sætte en støvsuger på...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis