Køleskab kører hele tiden

Mit køleskabs kompressor er begyndt at køre uafbrudt.

Der er masser af is på bagvæggen og der er umiddelbart koldt nok i køleskabet.

Ud fra andre tråde kan jeg forstå at det enten er manglende kølemiddel=nyt køleskab eller termostaten.

Hvis det kun er termostaten, så vil jeg nok gerne ofre en ny men, hvordan tester jeg om den gamle er defekt.

Eller kan der være en 3. grund.

Mvh. Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en 3. åbenlys grund. Du har glemt at lukke døren eller døren er utæt. Når der er kommet is på bagvæggen er den ikke nær så effektiv som den bør være, og afrimnings systemet kommer ikke i gang. Du skal først prøve at slukke den, lukke døren op og få isen tøet op. Det kan godt tage nogle timer, og give lidt vand. Hvis ikke det hjælper vender du tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er meget almindeligt, hvis døren f.eks. er utæt, eller har svært ved at lukke helt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
eller også er termostaten gået. Der sidder et lille hoved på bagvæggen med en tråd bagud. Når du feks rengør køleskabet, så pas på med ikke at røre termostathovedet med en varm klud, så går den amok. Husk endelig også at rense røret nederst på bagvæggen. Der sidder nok et par små skinner skråt nedad mod hinanden på bagvæggen. Der, vhor de møder hinanden er der et hul. Det fører ud i bagsiden af køleskabet til en slange der går ned i et lille reservour. Her løber kondensvandet fra skabet og fordamper ved hjælp af kompressorens varme. Stik en piberenser gennem slangen, den er ofte fyldt med snask fra bagvæggen

 

Ok skabet blev afrimet og tændt igen.

Kompressor kører stadig uafbrudt men temperaturen i bunden af køleskabet kommer ikke under 12 grader.

Så mon ikke det er lige til genbrugsstationen?

Mvh. Ole
Annonce

Hvis den ikke kan drive temperaturen længere ned så ja. den må kasseres. Men du kan jo ikke købe en ny lige nu så se i morgen om det har rettet sig. Men det peger i retning af et nyt,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan ligeså godt være termostaten

 

Kan det det uldal ? Ikke efter den beskrivelse der foreligger
Hvis kompressor ikke evner at komme under 5 grC selv om kompressor kører hele tiden. så kommer termostat jo aldrig til at slå fra. Og så kommer køleskabet aldrig i afrimnings tilstand og vil fylde bagvæg med is.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er også bestilt et nyt og det gamle er afgået til de evige jagtmarker.

Tak for input til alle.

Mvh. Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis