El i køkken (ovn, kogeplade, emhætte, opvaskemaskine)

Hej alle,

Jeg skal snart rive et gammelt køkken ned og sætte et nyt op. Jeg er desværre lidt i tvivl om, hvor vidt jeg har nok grupper til det jeg vil lave. Nederst i dette indlæg har jeg sat nogle billeder ind, så det forhåbentligt er lidt nemmere at forstå, hvad jeg mener.

1:
Jeg vil gerne montere en ovn + kogeplade på samme stik. Må jeg gerne det? Gruppen er på 16A.
Må jeg gerne montere yderligere en opvaskemaskine på samme gruppe?

2:
Hvis ikke, må jeg så fjerne lampen, og så bruge strømmen fra lampeudtaget til emhætten + 2 stikkontakter. Så vil jeg bruge stikkontakten i væggen til opvaskemaskinen. Når jeg skal fjerne køkkenet, håber jeg, at jeg kan fiske den ud fra væggen i den rigtige højde.

Jeg håber, at ovenstående giver mening. Jeg vil gerne nævne, at jeg betaler en elektriker for at komme ud og lave de forskellige arbejder. Dog vil jeg gerne have en lovlig og klar plan for, hvad der skal ske, så jeg ikke spilder hans tid og bruger en masse af mine egne penge.

Sidespørgsmål: Hvis der ikke er plads til lave en opvaskemaskine, så må jeg jo droppe den. Men har jeg pligt til at føre el frem, nu hvor jeg renoverer køkkenet?

Jeg sætter stor pris på jeres kommentarer!

Mvh.
Mikkel

Stik bag komfur

Placering af komfuret
Komfuret står i bunden. Stikkontakt kan ses ved siden af kaffemaskinen.


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du har ikke pligt til, at tage højde for fremtidig installationer. Men elektriker vil informere dig om, at der skal være to lysgrupper i køkkenet, fordelt mellem dine stikkontakter.

Du må gerne montere flere ting på den samme gruppe. Nu kender jeg ikke deres effektforbrug, men det skal der tages højde for samt samtidighedsfaktoren. Du bliver nød til, at få monteret en anden løsning til dit komfur og kogeplade. Lampeudtaget er ikke egnet til to kabler - Aflastning (mekanisk)

Emhætten må gerne forsynes fra dit lampeudtag. Men du kan overveje om det ikke vil være bedre, at lave installationen om. Køb en billig rilleskærer i harald skrald og lad din elektriker instruere dig, så du ikke blive flået for lægmandsarbejde.


Der er ikke noget lovmæssig i vejen for at kogeplade, ovn og opvasker går på samme 16A gruppe. Der skal laves en bedre tilslutningsmulighed, men så er det også i orden. Det er måske heller i ulovlig at montere opvasker på din lysgruppe, men det vil ikke kunne køre, idet du jo har alt andet i lejligheden på samme gruppe.
Du bør beholde dine smeltesikringer, de kan bedre holde til en kortvarig spidsbelastning end de moderne automatsikringer.

Der bliver sikkert også noget med flere nye stikkontakter i køkken, for at det bliver godt. Og de skal så også have jordforbindelse.
Den 1/4 - 1/2 times snak med elektriker om muligheder er givet godt ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De fleste elektriker udskifter gerne dine smeltesikringer og opfordre dig til dette. Men det er ikke nødvendigt!





Hvis du me "nyt køkken" mener nye elementer, så er du lidt på spanden.
Er det "helt fra bunden", og dermed også fliser, tapetsering, maling m.m., så vil jeg klart anbefale dig at få etableret en bedre installation i dit køkken.
Loven siger at du skal have dine stikkontakter fordelt på mindst 2 grupper i et køkken.
Jeg har PT selv tilsluttet Komfur, opvaskemaskine, tumbler og vaskemaskine til min 16A gruppe til komfuret i min lejlighed, hvilket med nutidens A maskiner sagtens kan kører samtidigt, da det i 99.9% af tilfældene ikke er alle 4 apparater der trækker fuld power samtidigt, og i de sjælde tilfælde det sker, kan smelte sikringen og kablet godt klare overlasten, mens en automatsikring vil klippe strømmen.

Så nu du er igang, så gå "all in", og få lavet en god el-installation, forudsat det er rimeligt nemt at få trukket flere kabler fra tavlen ud til dit køkken, så du har 1*3 faser til komfur, og mindst 3*1 fase til hhv. opvaskemaskine, el-koger, og "lys + diverse", men gerne flere grupper, hvis du som jeg ofte har behov for Opvaskemaskine, el-koger og microbølge ovn kører samtidigt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også