Ventetid på varmt vand til badeværese

Hej folkens

Min kæreste og jeg har for nylig købt et husmandsted fra år 1935.

Vi har fået lidt problemer med det varme vand ud til badeværelset; det tager op til 4 min før der kommer noget varmt vand derud. Det skyldes, at der er ca. 25 m fra varmtvandsbeholderen til badeværelset i muligvis uisolerede rør, støbt ned i gulvet (1,6 mm jernrør) og der ingen cirkulationspumpe er.

Vi er blevet anbefalet at lægge nye rør derud (alu plex rør med isolering).

Dette er et stort arbejde, men hvis det kan løse problemet, er det løsningen.

 

Inden vi går i gang med at skære det halve af gulvet op, vil jeg dog høre jeres mening om det.

Vi bruger 16 mm isoleret alu plex rør. Rør til koldt vand behøver vel ikke være isoleret?

Vi skærer en rende på ca. 15 cm i dybden i betongulvet, i en bredde tilsvarende rørene. En rende til koldt vand og en rende til varmt vand.

Vi vælger den korteste afstand til varmtvandsbeholderen (ca. 18 m).

Ud fra jeres erfaring tror I så, at vi vil kunne mærke nogle effekt?

Huset bliver pt. opvarmet af et oliefyr fra 1988 med indbygget varmtvandsbeholder, men der står et RTB 10 pillefyr klar med en metro 110 l beholder (olien skal bare lige opbruges først).

 

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Koldt vand i uisoleret rør kan godt stå og blive lidt lummer, især om sommeren. Tillykke med RTB´eren - jeg er kun lidt misundelig 

PS.

Jeg ville overveje at lægge et ekstra parallelrør i gulvet til varmt brugsvand - såfremt det bliver nødvendig med cirkulation.

Med den afstand til varmtvandsbeholderen er det absolut nødvendigt med cirkulation på det varme vand, altså to rør og en cirkulationspumpe til varmt vand på det det varme vand. Det kunne da være en god ide at udskifte koldtvandsrøret nu I er i gang. Cirkulationspumpen til det varme vand kunne I lade være styret af et ur, så det varme vand kun cirkulerer, når der er brug for varmt vand.

fase
Hej

Tak for svarene. Jeg bruger isoleret rør til både koldt og varmt vand så. I tilfælde af jeg skal koble en cirkulationspumpe på, hvor vil denne i så fald skulle monteres? Jeg har fået at vide den skal være så tæt på det fjerneste aftapningssted som muligt, hvilket kan knibe med pladsen på badeværelset.
Hvilken cirkulationspumpe vil I anbefale? God ide med timeren!

En alternativ mulighed kunne være og sætte en separat VVB op ude i nærheden af badeværelset, så sparer du en masse ophugning og sikkert også lidt varmetab ved cirkulering af det varme vand.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er i princippet ligemeget hvor pumpen er monteret, de fleste vælger tæt ved VVB (adgang til el). Mon ikke det er enden af cirkulationsrøret der menes være så tæt på det fjerneste aftapningssted som muligt.
Man kan også få pumper der indretter sig automatisk efter ens forbrugsmønster.
Annonce
Det er normalt at placere cirkulationspumpen ved slutningen af cirkulationsrøret og dermed ved koldtvandsindgangen til varmtvandsbeholderen. En anden mulighed er som nitter beskriver. Det medfører dog, at der skal være cirkulation på centralvarmen også uden for fyrings sæsonen.

fase
Det er normalt at placere cirkulationspumpen ved slutningen af cirkulationsrøret og dermed ved koldtvandsindgangen til varmtvandsbeholderen. En anden mulighed er som nitter beskriver. Det medfører dog, at der skal være cirkulation på centralvarmen også uden for fyrings sæsonen.

fase
Hej alle
Tak for svarene.

Jeg har desværre ikke pladsen til at kunne montere en varmtvandsbeholder på badeværelset eller i nærheden af dette, så den nemme løsning er desværre udelukket.

mht. cirkulationspumpen, hvis denne monteres ved varmtvandsbeholderen, så kan jeg vel vælger at montere pumpen efterfølgerne, såfremt de isoleret rør ikke ville være nok? Det kræver vel blot at jeg lægger et ekstra rør til returløb?
Præcis - og husk lige at proppe røret af i begge ender, så der ikke flytter kræ ind, lidt træls at få i brugsvandet. ;-)
Det ekstra cirkulationsrør må gerne være mindre i dimension, og kan med fordel lægges i samme isolering som varmtvands røret. Jeg tror ikke at du kan skære en rende på 15 cm i dybden i betongulvet, så tyk er det formentlig ikke. Men det behøver heller ikke at ligge dybere end at det lige kan beskyttes op imod gulv belægning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis