Kan jeg mure en stolpe halvt ind i en bredstensmur?

Hej,

Jeg er i gang med at få lavet ingeniør-beregninger på at kunne fjerne en bærende væg i min lejlighed (stueetagen). Jeg havde håbet, at det bærende jern som skal ligges ind (sandsynligvis et HEB200 jern) kunne ligges ind på muren ind mod naboen. Nu viser det sig så, at det er en bredstensvæg (160 mm) og at det derfor ikke lige er til at pille sten ud. Derfor skal der nu en stolpe op i stedet (sandsynligvis et HEB100 jern). Men det der er ikke plads til! Der går nogle radiatorrør som gør, at jeg kun har 50mm mellem rør og mur. (OBS. jeg vil være rigtig ærglig over at skulle have stolpen ud på den anden side af rørene)

Mit spørgsmål er, vil det være muligt at lave et 50-60mm hak ind i vægen, således at min stolpe kan mures ind? Jeg forstiller mig, at der skal skæres to riller og at der så kan hakkes ud herimellem?

Jeg håber at jeg har beskrevet situationen ordentligt og ellers så må I endelig spørge! 

Vh. Max

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen ¨på LDS.
Man kan godt mure en stolpe ind. Det kunne så være et rør eller den stolpe du beskriver. Men jeg kan ikke rigtig forstå at den ikke kan lægge af på en >bredstensvæg<
Skal du have den ind i muren, kan du skære flere riller ved siden af hinanden med højst 12-15 mm imellem. Så er det let at knække disse skælder af. Du skal være opmærksom på om den skal pakkes ind, så den ikke får direkte kontakt med mørtelen, som du efterreparerer med, idet det kan forårsage rustproblemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis