Bygge hegn (støjhegn) på op til 4 m. Fundering af stolper.

Hej

Jeg er ny her på forum.

Jeg har et spørgsmål ang. fundering af et støjhegn, som jeg vil lave med 100x100 (el. 97x97) mm pæle med en afstand på 2 meter, og så isolere hegnet med mineraluld.

Jeg bor op til S-togsbanen og har tænkt mig at lave et støjhegn, da det nuværende hegn er meget faldefærdigt og kun 1,6 m højt.

Sagen er den at min grund skråner langs jernbanen, så grunden er på niveau med jerbanen i den ene ende og ender med at 1,6 m under niveau af jernbanen. Så derfor bliver hegnet nødt til at være højere i den ene ende af grunden i forhold til den anden.

Jeg vil gerne lave hegnet ca. 2-2,5 m højt i forhold til jernbanen. Så derfor skal hegnet være ca. 4 meter højt i den ende af grunden hvor den er lavest i forhold til jernbanen.

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal lave funderingen af hegnspælene, eller om det overhovedet kan holde et så højt et hegn. Jeg havde tænkt at grave stolperne 90 cm ned og så støbe dem fast med stolpebeton.

Men skal jeg hellere lave funderingen af stolperne på en anden måde for at hegnet kan stå i mod vinden?

På forhånd tak for gode inputs.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst bør du spørge kommunen om du må bygge så højt.

Hvis du skal lave det 4 m højt, så skal du bestemt have en fagmand til at kigge med - ellers vælter det, ligegyldigt hvor meget beton du hælder ned - næsten.

Det kunne være at du skal bygge det lidt anderledes, end "lige op og ned":
 

Hvis du har kun lodrette stolper skal der gevaldigt meget i forneden.

Hvis du derimod laver et skævt A - så kan du nøjes med betydeligt mindre forankring om pælene.

Hvis du laver "skævt A" kan du måske nøjes med stolper som er 2" x 4" ?

Dine stolper skal naturligvis boltes foroven.
Stolperne kan du måske forankre ved at skrue tværbrædder på nederst + lige under jordoverfladen, og så stame grus / sten ned.
Af hensyn til vindtryk og beaparelse af materialer, behøver du måske ikke "batts" på nederste ½-1 meter ? 
lyd som går under muren, vil nok dæmpes betydeligt af græs, jord inden det bølger videre til dit hus - idet jeg formoder at lyden udbreder sig nogenlunde lineært.

Jeg er noget imod at man støber alting fast med beton - og det kan sagten gøres uden.
Men snak lige med kommunen først - det kunne jo også være at der var en eller anden tilskuds-ordning.

PS - jeg har selv tidligere tænkt over at de "stenmure" som man laver nogen steder - altså store net-kasser af rionet, som man så hælder sten i - kunne være gode som lydmur. Det er ret vedligeholdsfrit, vil jeg tro.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis