Linolie til træterasse

Hej 

Jeg har en stor terasse af trykimprægneret træ, som jeg for to år siden sidst gav olie (troede det var fint hvert andet år).  Sidst gav jeg den GORI, som jeg synes var temmelig dyrt, så jeg har spekuleret over om jeg ikke kunne bruge Linolie istedet. Vi kan vældig godt lide den grålige farve som træet har og selvom Linolie jo er lidt gulligt forsvinder det vel med tiden.

Dele af terassen bliver meget ramt af alger, så jeg bruger algefjerner hvert forår.

Er der nogen der har erfaring med at bruge Linolie som træbestykkelse på terassen? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det bliver ligesom harpiks at gå på. Hvis du kan lide den grå, naturlige nedbrydning, så brug transparent olie. GORI er over målet, køb noget i Jem&Fix, det holder hos os i 4 år, men tar også 1 liter pr 4 kvm

 

Jeg tror ikke linolie dur til det..
Jeg bruger Gori der er specielt beregnet til trykimprægnerede terrassebrædder, det er super godt og tørre hurtig op, så terrassen hurtig kan tages i brug, og så er det ret drøjt i brug.
Jeg vil ikke anbefale at bruge noget billigt sprøjt..

Vi prøver igen, i morgen --
jens, nu har jeg set GORI blive produceret, så tag det lige med i betegnelsen "billigt sprøjt". Grundolierne er de samme og svampedræberne er de samme. Det, olien skal beskytte træet imod er udtørring og ikke imprægnering. Hvis man tilsætter den klare olie en lille sjat grønt, optimerer man tiden, hvor man skal i gang igen. At dit produkt tørrer hurtigere op skyldes, at der er større mængde terpentin i

 

Gori terrasse olie indeholder andet end terpentin til at få det til at tørre..
Tager man eks og bruger en Gori 22, det er jo næsten ren terpentin, eller lignende produkt, og det tørre ikke hurtigt, medmindre træet er så udhungret at det suger som en svamp..

Men uanset hvad så er min erfaring at Gori terrasse olie, fungere bedst for mig..
Jeg giver min trykimprægnerede terrasse en gang algefjerner hvert år nu her ved denne tid, det får lov at virke en uges tid, så bliver terrassen vasket (ikke højtryk) Når vi så kommer ligt længere hen, når den er godt tør så får den en Gori terrasseolie.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Rasmus

Hvis du bruger linolie udendørs, så bliver det fuldt af sorte korn og meget mørkt efterhånden. Jeg har forstået det sådan, at det bliver omsat / spist af mikroorganismer - som altså gør det sort.

Har prøvet det. Det kan godt være at det beskytter, men du vil have meget svært ved at afrense det sorte igen. Så skal du pudse dine brædder med båndpudser om ½-1 år - det er der ikke meget fidus i.

Køb noget til formålet. MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.

Et forslag til en terasseolie, der angiveligt bevarer den grå farve: link

Har dog ikke prøvet den selv,men prisen er da overskuelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også