Lampeudtag udskifte til stikkontakt

Hej,

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at kigge på lampeudtaget i soveværelset i min kolonihave. I alt den tid jeg har haft huset, har den set ud som vist på billedet (vedhæftet billede1 - Blå går i 0, sort og brun i den samme M). Nu blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville skrive det ud med en stikkontakt, så den kan få lidt funktion og så den ikke længere er nøgen.

Imidlertid er jeg kommet lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an. I stikkontakten (det er sådan en som vist på billede2) har jeg sat blå ledning i N, og brun og sort i hver sin L. Når jeg tænder for strømmen er der konstant strøm uanset om kontakten er tændt eller slukket. Hvordan får jeg gjort det rigtigt?

På forhånd tak

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at nøjes med den sorte i L, (eller brun alene i L) Og den anden skal så isoleres med en samlemuffe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er også det jeg tror, derfor skil dem ad. Så har dit lampeudtag heller aldrig virket korrekt. Men ønsker du konstant strøm på stikk. eller skal den kunne tændes på afbryder ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så jeg sætter bare sådan en her på den brune ledning (som smeltes med en lighter?), og så sætter jeg den sorte i L i stikkontakten?
http://www.silvan.dk/el-belysning/elinstallation/el-tilbehoer/tl-polyconmuffe?id=2680%235251526&type=variant#beskrivelse

Start med at skille sort og brun fra hinanden.
Hvis vi antager at sort er mellemledning, så skulle du jo kunne tænde og slukke den via afbryderen, kan du ikke det, så er fasen nok afbrudt (det har du lige gjort). og så er dit lampeudtag i virkeligheden en samleboks for at føre fasen ned til afbryderen...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af kls på 04-04-2016 20:02

Så jeg sætter bare sådan en her på den brune ledning (som smeltes med en lighter?), og så sætter jeg den sorte i L i stikkontakten?
http://www.silvan.dk/el-belysning/elinstallation/el-tilbehoer/tl-polyconmuffe?id=2680%235251526&type=variant#beskrivelse

Detr du viser der er en rørmuffe der er 16mm i diameter. 
Brug en almindelig samlemuffe... 
Billedresultat for samlemuffe

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 04-04-2016 20:02
Start med at skille sort og brun fra hinanden.
Hvis vi antager at sort er mellemledning, så skulle du jo kunne tænde og slukke den via afbryderen, kan du ikke det, så er fasen nok afbrudt (det har du lige gjort). og så er dit lampeudtag i virkeligheden en samleboks for at føre fasen ned til afbryderen...



Det vil med andre ord sige, at hvis jeg ikke kan afbryde strømmen på kontakten når enten sort eller brun er sat i L, så kan jeg ikke have en stikkontakt i det udtag? (Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men jeg har aldrig rigtigt rodet med strøm før)

 

 

Det er et spørgsmål om at kontrollere som jeg skrev, med en polsøger....strømmen er totalt ligeglad med farven på ledningen.
Tro er noget der foregår i kirken om søndagen....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ha Ha til den pinke. >tro er noget med kirken om søndagen<  Men ellers korrekt opfølgning på den polygonmuffe Nu koster den jo ikke alverden, så det kunne jo være lidt skæg ! ! men der skal noget af en lighter til for at den kan komme til at passe til formålet.

Og til kls: test det lige først inden du køber alt for meget. Det kommer jo an på hvad der ellers er lavet. Den ledning kan jo bare sidde ud i luften i de sekunder du afprøver det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, jeg har faktisk også en polsøger liggende (sådan en her), men jeg havde bare håbet, at jeg kunne undgå at skulle bruge den - det er altid liiiiiiiiidt skræmmende sådan noget. Jeg holder bare polsøgeren på den sorte (eller den brune, hvis der ikke sker noget) ledning, tænder/slukker kontakten og hvis glimlampen lyser, så sætter jeg en samlemuffe på den brune? Og omvendt selvfølgelig!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis