Haveslange og -samlinger til vandvarmer i kolonihave: Er det en god idé, eller..?

I vores kolonihave bygger vi en brusekabine udenpå huset og i den forbindelse får vi behov for varmt vand Derfor opsættes vandvarmer. I samme ombæring er det oplagt også at forsyne køkkenet med varmt vand. Dette vil alt sammen kræve noget rørføring...

Jeg har allerede fået gode råd om selve vandvarmeren her på forummet i denne tråd.

Huset er meget lille - og meget faldefærdigt - og derfor vil jeg gerne lave så meget af rørføringen udenfor huset som muligt. Jeg har adgang til fremløbet udenfor huset og monterer også vandvarmeren udendørs. Jeg tænker at lave rørføringen med slanger, der nemt kan frakobles fra om vinteren, så alt nemt kan tømmes for vand.

Jeg har prøvet at skitsere, hvordan jeg forestiller mig, at det kan strikkes sammen. Kønt bliver det naturligvis ikke, men det er godt gemt af vejen bag huset op mod hækken

For at gøre dette nemt har jeg overvejet simpelthen at bruge haveslange og sådan nogle ganske almindelige "klik-koblinger", som er standard, når stort set alt vandingsudstyr skal kobles til en slange...

Men jeg er i tvivl om det er en holdbar løsning? Kan "klik-koblingerne" holde tæt, når de står under tryk i flere måneder, eller kommer det til at stå og dryppe hele sommeren?

Ellers er jeg godt klar over, at vi er ude i noget ordentligt slange og den slags koblinger, der skal spændes med en svensknøgle Men det andet ville godt nok være nemt, ikke? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan sikkert godt holde nogle måneder. Men jeg vil råde dig til at lukke for hovedhanen hver gang i forlader huset. Og husk at du stadig skal have kontra- og sikkerhedsventil på den kolde side af vandvarmer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haveslange og slangekoblinger under konstant tryk er ikke nogen god ide, brug i stedet pex rør og conex fittings, husk at bruge de rigtige støttebøsninger til pex rør, dem til kobberrør passer ikke. En vandvarmer er ikke godkendt til udendørs montering, så det må frarådes. Husk i øvrigt også at den skal være beskyttet med jord i el installationen. Hvis du søger en simpel løsning på et brusebad, så kan du forbinde en vandvarmer med en haveslange, således at hanen sidder i den faste installation, sæt så en bruserslange på udgangen af vandvarmeren, og sæt termostaten så den står på ca. 37 grader, når du åbner for hanen kommer der varmt vand ud af bruseren, og denne løsning kræver ikke sikkerhedsventil, da der ikke er tryk på vandvarmeren, og jeg går ud fra at der er kontraventil i vandhanen.
Jeg fik aldrig takket for jeres gode svar. Hermed gjort ... Kan godt mærke at VVS er langt fra min stærke side. "Kontraventil" og "sikkerhedsventil". Godt vi har google :-)

Du kunne jo også spørge til det igen herinde. Det er umulig at vide hvad folk er "verdensmestre" i. Men godt du har fundet det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis