Elektronik dims. hvad er det.

Jeg har en afblancerings maskine hvor der sidder sådan tre dimser her på. som sidder og føler på en tand og en top tap mærke når maskinens aksles køre rundt.

En af den er defekt sporarisk, så jeg skal have lodet tre nye på.

hvad hedder sådan en på dansk eller engelsk. når jeg googler den med det der står på, kommer der kun noget frem på enten japansk eller kinisk.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den hedder en >fotocelle< eller efter en google oversættelse af den kinesiske tekst. >Fotoelektrisk sensor<

Du kan kopiere de skrifttegn, og putte dem i en oversætter, så får du da noget at vide, men det er ikke så nemt hvis det er meget speciel.

Hvis der er tvivl om det er en af dem, eller det er noget helt andet, kan du måske bytte rundt på 2 af dem. Kan du så flytte fejlen til noget andet, er der stor sandsynlighed for at du har ret. Ellers må fejlen ligge et andetr sted.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har googlet lidt mere og fundet dem her.
http://www.wholesalebrain.com/sale/st150-sensor

men hvad er lige den gør sådan en dims.

min maskine laver en fejl sporarisk og kommer med fejl 1. hvis jeg tænder og slukker maskinen nogle gange forsvinder fejlen, tag jeg stikket af til printet hvor de tre af disse føler sidder på, starter maskinen. kommer den igen med fejl 1. sætter jeg stikket på igen. køre maskinen igen uden fejl. derved tror jeg at det er en af disse føler der er en fejl.

Det første jeg ville gøre er at tage printet af. Og derefter "røre ved"  alle lodninger med en loddekolbe. Ofte er sådan en fejl en defekt lodning. Sådanne elektronik dimser har det lidt med enten at være i stykker eller også virker de.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har haft print taget af. alle lodningerene ser ud som nye. der var lidt over flade ir. det har jeg så renset væk.
der sidder fire modstande på print. det er mål igennem og overholder data.
den ene af disse føler sidder lidt løs på printet. ligesom om dens stik ben er gået løs oppe i selve føleren.
Jeg tror det er den der er defekt.
Skrevet af Kent A på 18-03-2016 21:41

men hvad er lige den gør sådan en dims.

min maskine laver en fejl sporarisk og kommer med fejl 1. hvis jeg tænder og slukker maskinen nogle gange forsvinder fejlen, tag jeg stikket af til printet hvor de tre af disse føler sidder på, starter maskinen. kommer den igen med fejl 1. sætter jeg stikket på igen. køre maskinen igen uden fejl. derved tror jeg at det er en af disse føler der er en fejl.

Prøv lige og tjek printet for kolde lodninger først, især der hvor stikkene til giverne (føleren) isættes.  

Giveren omsætter et magnetfelt til en elektrisk spænding. Faktisk på nøjagtig samme måde som den giver der sidder på hvert hjul og styrer dine ABS bremser.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ja ok det var mit bedste råd, og kolde lodninger er ikke altid lette at se. Jeg har nogen gange reddet noget ved at "røre ved" alle lodninger. men er den løs oppe i sensoren, kan du have ret. Deroppe en benet jo også loddet på et eller andet.
Hvis det ikke virker, så kommer vi dertil at du kan prøve noget, og måske ødelægger du så måske føleren. Men hvad så - den virker jo heller ikke nu, så det kan jo ikke blive værre.
Jeg ville holde loggekolbe på det ben (med lidt tin så varmen kommer ind på materialet) i ca. 10 sec. Så er der EN CHANCE for at loddetin oppe i huset lige sættyer sig igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en 'gaffel optokobler' (opto slot / opto switch sensor på Engelsk)...


I den ene side sidder der en infrarød lysdiode (den side der er mærket med '+ og D' på dit foto) og i den anden side sidder der en fototransistor (den side der er mærket med '+ og E' på dit foto).

Den fugerer på den måde at når der ikke er noget der afbryder lysstrålen fra dioden til transistoren så er transistoren 'on' of når lysstrålen afbrydes så er transistoren 'off'.

Lad være med at varme for meget på den, den slags komponenter er lidt følsomme for varme!

Hvis du har et multimeter så prøv at måle lidt på den:
Der skal være omkring 1.6 Volt (jævnspænding) over dioden og 'næsten ingen' spænding (mindre end 0.2 V, sår'n cirka) over transistoren når den får lys og 'noget mere' spænding over transistoren (afhængig af resten af systemet) når lyset er afbrudt....

De modstande der sidder på printet er i øvrigt temmelig sikkert henholdsvis 'føde' (bias) modstande til lysdioden og 'pull-up' modstande til fototransistoren.

De fleste af den slags optokoblere er forholdsvis 'ens' så så længe du får fundet nogle der rent fysisk passer i dit print og din afbalanceringsmaskine så er det ret sikkert at det kommer til at fungere igen....

Skriv endelig igen hvis du behøver mere hjælp

 

/Hideout


 

Hvis det direkte er en optokobler, ville jeg også prøve at rense "dimsen" mellem gaflerne med noget sæbevand. Der sidder der garenteret xxxxxx års skidt og mow, der spærrer for lyset. Måske det er så simpel en fejl.

God weekend.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu har jeg prøvet lige prikke til alle lodninger.

Det gav ikke ret med resultat, jeg har derefter været ved at blæse dimserne rene og lige kørt dem over med en vat pin. alt virker som det skal.

Desværre var glæden kort. jeg var ude kigge lidt til den her til aften.
tændte den. indstille den til det hjul der sidder i og trykket start. bip!!! fejl 1 igen.

låget af maskinen igen af med stikket og på igen. låg på igen og trykke start og maskinen virket igen.
mærkelig.
Så slukket jeg maskinen igen. indstille den igen trykket start. bip fejl 1. stikket af og på igen. virker igen.

dette forsøg prøvet jeg så fem gange. det gav samme resultat hver gang.

Jeg har lige fundet manualen på den, med parts liste. skal bare lige ha fundet en firma der sælger det. maskinen er kun 9år gammel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis