Opfriske teaktræs sofabord

Hej

 

Jeg har et ældre teaktræs sofabord, hvor jeg ønsker at opfriske bordpladen. Jeg prøvede at give bordet noget teaktræsolie, men jeg synes resultatet er udeblvet. Bordet ser således ud nu:

Det kan måske være svært at vurdere ud fra dette billede, men kan det være fordi bordet er lakeret, at der er disse forskellige? Træet er mere blankt på hylden nedenunder bordpladen.

Eller kan jeg opnå samme effekt hvis jeg sliber bordet ned og giver det olie?

Morten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rens pladen af i sæbevand der opløser den olie du har smurt på, slib let over hele pladen MED årerne med fint sandpapir. Nu konstaterer du om der er lak på. Ellers giver du olie. Men check lige allerførst om det er en udslidt finerplade. Det er slet ikke sikkert den er massiv

 

Skrevet af uldal på 14-03-2016 13:20
rens pladen af i sæbevand der opløser den olie du har smurt på, slib let over hele pladen MED årerne med fint sandpapir. Nu konstaterer du om der er lak på. Ellers giver du olie. Men check lige allerførst om det er en udslidt finerplade. Det er slet ikke sikkert den er massiv

Tak for svaret. Hvordan kan jeg se om der er lak på? Er korn 120 fint nok?

Det ligner en massiv plade - men det kan måske godt snyde?

 

 

Du kan tjekke om det er lakeret ved at at skrabe et sted på undersiden... du vil kunne skrabe lakken af med kanten af en skarp kniv.
Det kan være sindsygt svært at se om det er en massiv plade, typisk er det noget med at kigge på om årer i træet går ud over kanten, eller de er ens på begge sider af pladen (fordi de går hele vejen i gennem). Men med Teak er det rigtigt svært fordi der ikke er ret mange tydelige årer.
Mange gange har finer plader en massiv kant, som kan være lavet mere eller mindre godt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Afrensning/afskrabning af overfladen med ziehklinge, derefter fint sandpapir, derefter olie.
Selvom det er finér tager ziehklingen og sandpapiret så lidt af overfladen at du ikke bryder igennem.

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis