Træ flis - Hvad kan det bruges til?

Som overskriften siger: Træflis - hvad kan det bruges til?

Jeg har en lille hobby virksomhed med træfældning, og jeg forventer fremover at hugge alt gren affald til træflis. Problemet er at jeg skal betale for at komme af med det på den kommunale genbrugsplads og det kan simpelthen ikke passe, når jeg ser hvordan bla. kommunen producere flis i enorme mængder, der ligger i bjerge og bliver kørt rundt i lastbiler.

Det er nyfældet træflis det drejer sig om, så jeg kan ikke forstille mig at det er meget værd til fyring. Der skal formegentlig bruges mere energi på at tørre det, end selve fliset efterfølgende kan afgive i forbindelse med afbrænding.
Jeg har heller ikke mulighed for at opbevare det, og på sigt sælge det til have ejere.

Jeg har tænkt på at høre en landmand, om det måske er noget han kan bruge. Bare for at komme af med det.

Viden og gode ideer modtages gerne 😀

Mvh
Dennis
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et forslag - hvis man nu venter med at knuse grenene til (mini)træflis, ind til de var knastørre, så kunne træflisen anvendes med det samme i et stokerfyr eller gemmes til senere brug.

Men ellers er frisk træflis da anvendelig til afdækning under hække, i bede, til gang(trampe)stier, ridebaner eller som jeg selv har gjort opfyld i et sumpet område - altså hævet terrænet i en lavning med omkring 30 cm flis + 20 cm (næsten gratis) kommunekompost.  


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47619' class='af-profile-link'>Frank Chr.</a> på 09-03-2016 00:07
Et forslag - hvis man nu venter med at knuse grenene til (mini)træflis, ind til de var knastørre, så kunne træflisen anvendes med det samme i et stokerfyr eller gemmes til senere brug.


Det er en god ide Frank, og nok det rigtige at gøre hvis det skal bruges til brændsel.
Men jeg ønsker at flise det med det samme, for at kunne rydde op hos kunden, og for at grenene let kan pakkes kompakt på en trailer.

/Dennis
..glemte helt - og hvis du falder over de rigtige træer som f.eks. bøg, enebær, pære, æble og hasselnød, så har du mulighed for at lave den fineste røgflis til fisk og vildt.

Ps. En 10 liters spand med flis til rygning, koster nemt 40-50 kr i handlen.
Hej.
Jeg tror at hvis du sætter en annonce i den lokale avis/ opslag i brugsen osv. Om at folk kan få flis gratis aflæsset i indkørslen så vil du få masser af henvendelser fra haveejere. Ville selv henvende mig hvis jeg så sådan en annonce. Flis til røgning skal være hundrede procent uden skimmel og svampespore og kædesavsolie. Så det er nok derfor det ikke er helt billigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Find evt. en samarbejds partner, f.eks. en trælast, som du kan lave en "forretning" med, som du kan kører ud at læsse det af løbende, og de så kan sælge det for dig, hvor i f.eks. deler indtægten 50/50.

MEn hvor store voluminer er der tale om? er det 1/flere m³ om året/måneden/ugen/dagen du producerer? Det har også meget at sige i givet fald du indleder dig på ovenstående.

Alternativer til en tømmer handel kan være:
-Landmand med opbevarings muligheder + en frontlæsser
-Privat person med tilpas stor have/grund til du kan/må have et lager + trafikken hos ham/hende
-Lave en aftale med et forbrændings anlæg (Affald til el-energi). De vil ofte gerne have sådanne ting til fyret da nutidens affalds sortering er blevet så effektiv, at de har svært ved at få "rig" nok blanding.

Edit: Ser du bor i Esbjerg, så er L90 en god mulighed til dette, da jeg har snakket med dem flere gange, at de har for "mager" en blanding af affald.


 

Det er en masse gode forslag i kommer med, tak for det allesammen.

Mht levering til L90, så er det faktisk en rigtig god ide du kommer med Steensen. Jeg havde tidligere vendt tanken i hovedet, men havde hurtigt strøget den igen. Jeg troede ikke at de kunne være interesseret i det friske/våde træ.

Mvh
Dennis
Det træflis man fyrer med i kraftvarmeværker er meget frisk. Det vil sige at det lægges i kæmpestore dynger udenfor, og bliver brugt efterfølgende. Det når ikke at tørre, men der er alligevel en stor brændværdi i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
MEn du har ikke svaret på hvor store mængder du producerer, for der er nu engang forskel på at lave 100kg/år vs. 100tons/dag.

 

Hvis træet er frisk, harmonerer det fint med flis til kraftvarmeværkerne. Her foretrækkes nemlig en temmelig våd flis, da vandet udnyttes til damp ved forbrændningen kaldet kondensering.
Ps. Jeg mener endda (og havde læst) man med vådt flis har opnået virkningsgrader på op til "106" % i forsøgsanlæg.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis