Lysgrupper i køkken

Hej alle,

I forbindelse med istandsættelse af køkken har jeg nogle el spørgsmål:

I dag går det tre faser til komfur + 2 faser (fra en tre fase i tavlen) til lys + stik kontakter.

I det nye køkken skal der etableres nye hårdehvidevarer:

* Amerikaner køleskab

* Induktionskogeplade (tilslutningseffekt 10.800W)

* Indbygningsovn (240VAC 1 fase)

* Opvaskemaskine

* Quooker

Samt stikkontakter.

Spørgsmålet er nu, om de eksisterende tilledninger er nok eller om der skal etableres en ny gruppe til køkkenet? Jeg tænker om kogeplade + ovn kan køre på eksisterende tre faser fra komfuret og så kan de to faser bruges til kølekab, opvaskemaskine, Quooker og stikkontakter?

Pft

Kim

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bruge din 3/2 faset sikring til stikkontakter. Dette skyldes bl.a. at der skal være 2 gruppe i et køkken til stikkontakter(og ikke to faser). Der efter vil jeg sikre mig at du har en 20A sikring til induktionspladerne(5x2,5mm2 må gerne forsikres med 20A). ovn, cooker og opvaskemaskine vil jeg dele ud på 3X10/13A grupppe.
Vil anbefale dig flere faser, så du totalt har:
3 faser til komfur
1 el. 3 faser til ovn
1 til opvasker
1 til Cooker
1 til køl/frys
2*1 til kontakter på 2 forskellige faser/grupper, så du kan køre f.eks micro + el-kedel samtidigt.
1 til lys (evt sammen med køl/frys)

 

Skrevet af groundz på 07-03-2016 20:19
Du kan ikke bruge din 3/2 faset sikring til stikkontakter. Dette skyldes bl.a. at der skal være 2 gruppe i et køkken til stikkontakter(og ikke to faser). Der efter vil jeg sikre mig at du har en 20A sikring til induktionspladerne(5x2,5mm2 må gerne forsikres med 20A). ovn, cooker og opvaskemaskine vil jeg dele ud på 3X10/13A grupppe.

 

Så i forhold til i dag skal der trækkes 2 grupper til lys/el + 2x3 faser til induktionsplader, ovn, quooker og opvaskemaskine? Altså i alt 8 faser?

Bedste hilsener

Kim

 

 

Næsten. Belysning vil jeg køre på en gruppe for sig selv
Hvis der skal til at laves el, kan du lige så godt få de gjort ordentligt, og så få trukket tilpas mange grupper udtil kabyssen, så du har grupper fordelt som jeg skrev i mit første indlæg.
Dette baserer jeg på du skal kunne køre med tingene samtidigt ud fra de enkelte gruppers belastning, om end din hoved sikring måske ikke lige kan trække så meget samtidig last.
Men det er i min verden ikke unormalt at have ovn, el-kedel, opvaskemaskine, komfur med 4-6 blus + det løse (håndmixer/stavblænder etc.) samtidigt. Så er det sq trels at man enten skal vente med den ene/flere maskiner, pga. der ikke er sikrings kapacitet nok.

Køl + frys trækker ikke så meget i sig selv, så de kan køre på den ene af de lovpligtige lys/stikkontakt grupper sammen med emhætte og belysning, men så er der ikke ret meget "tilbage" i den sikring.
Den anden sikring bliver så "brugt" på en el-kedel eller microbølge ovn, og så er de to lovpligtige grupper "brugt".
Så er der "kraft" til komfuret, som induktionen selv bruger alene (10800/(1,73*400)=15,6A).
Så mangler du strøm til ovn (mindst 1*10A, gerne 1*13A eller 1*16A, hvis ikke du trækker kraft frem til den=3*16A når nu trikkeren er igang med kablerne), Cooker (1*10A eller 1*13A) og Opvaskemaskine (1*10A eller 1*13A).
Cooker, Opvaskemaskine, og ovn kan du trække ud fra ét kraftstik, hvis det er begrænset hvad du kan få frem af antal kabler.

Så som minimum skal du have 2 grupper af 1 fase og 2 grupper af 3 faser, men du vil gøre dig selv en tjeneste ved at køre 2*3 faser og 6*1 fase grupper frem til køkkenet, så skulle du være på "den sikre side" mht. at have dine frie stikkontakter disponible til tunge forbrugere så som el-kedel, mikrobølge ovn etc.

 

Annonce
til Groundz. Det er nyt for mig at 2,5mm2 kabel i fast installation må forsikres med 20A. Jeg kan godt se i tabellen at det er korrekt, men der skal samtidig bruges materiel der er beregnet til det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Steensen på 07-03-2016 22:30
Hvis der skal til at laves el, kan du lige så godt få de gjort ordentligt, og så få trukket tilpas mange grupper udtil kabyssen, så du har grupper fordelt som jeg skrev i mit første indlæg.
Dette baserer jeg på du skal kunne køre med tingene samtidigt ud fra de enkelte gruppers belastning, om end din hoved sikring måske ikke lige kan trække så meget samtidig last.
Men det er i min verden ikke unormalt at have ovn, el-kedel, opvaskemaskine, komfur med 4-6 blus + det løse (håndmixer/stavblænder etc.) samtidigt. Så er det sq trels at man enten skal vente med den ene/flere maskiner, pga. der ikke er sikrings kapacitet nok.

Køl + frys trækker ikke så meget i sig selv, så de kan køre på den ene af de lovpligtige lys/stikkontakt grupper sammen med emhætte og belysning, men så er der ikke ret meget "tilbage" i den sikring.
Den anden sikring bliver så "brugt" på en el-kedel eller microbølge ovn, og så er de to lovpligtige grupper "brugt".
Så er der "kraft" til komfuret, som induktionen selv bruger alene (10800/(1,73*400)=15,6A).
Så mangler du strøm til ovn (mindst 1*10A, gerne 1*13A eller 1*16A, hvis ikke du trækker kraft frem til den=3*16A når nu trikkeren er igang med kablerne), Cooker (1*10A eller 1*13A) og Opvaskemaskine (1*10A eller 1*13A).
Cooker, Opvaskemaskine, og ovn kan du trække ud fra ét kraftstik, hvis det er begrænset hvad du kan få frem af antal kabler.

Så som minimum skal du have 2 grupper af 1 fase og 2 grupper af 3 faser, men du vil gøre dig selv en tjeneste ved at køre 2*3 faser og 6*1 fase grupper frem til køkkenet, så skulle du være på "den sikre side" mht. at have dine frie stikkontakter disponible til tunge forbrugere så som el-kedel, mikrobølge ovn etc.

Shit det er meget strøm :-) Tænk at man engang kunne nøjes med en fase + kraft.

Jeg får bestilt en trikker til at lave et tilbud. 

Tak for jeres svar :-)

 

 

Jeg mener nu også noget af det ovenstående er lidt i overkanten. 2 stk 3 polede grupper med 16A og 2 stk 1 polede med 13A så er det ok.
Både kaffemaskine, brødrister og elkedel er naturligvis nogle "grovædere" af strøm når de kører. Men ingen af dem kører ret længe. og sikringer kan sagtens tåle noget overbelastning, det opdager man slet ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skrev også "som minimum 2*3 faset gruppe og 2*1 faset gruppe".
En automatsikring kan ikke tåle ret meget overlastning ret længe, de er jo noget hurtigere til at klippe strømmen end de gode gamle neozet/diazet smelte sikringer.

 

En almindelig smeltesikring har en udløsekarekteristik der tillader 1,5 x mærkestrøm og så skal den kunne holde 1 time fra kold tilstand.

Hvorimod en automatsikring skal kunne holde en time ved 1,13 x mærkestrøm. Hvorimod ved 1,45 x mærketrøm skal den gå inden 1 time. Så det er da helt korrekt at automatsikringer går hurtigere. Det har jeg oplevet for mage år siden. Vi lavede el i nogle ens lejligheder, automatsikringer som beskrevet i materialet. Fra en af lejlighederne kom der en klage, sikring kan ikke holde. De brugte en Kirby søvsuger, og det kunne automatsikr. ikke klare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis