Massiv bordplade i Ahorn

Hej.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg har en ubehandlet massiv bordplade i Ahorn som jeg har skåret afspændingsriller i for at hindre den i at revne osv.

Jeg har fået fortalt at jeg skal mætte den grundigt med olie da den stadig er en smule fugtig. Kan man bruge oliebaseret bejdse til at mætte den i stedet ? Vil nemlig gerne give den et tyndt lag lak til sidst, og fik fortalt i byggemarkedet at jeg ikke kunne lakere oven på en olieret bordplade.

Mvh Mikkel.

Mikkel Toft
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mikkeltoft91 på 04-03-2016 19:53
Hej.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg har en ubehandlet massiv bordplade i Ahorn som jeg har skåret afspændingsriller i for at hindre den i at revne osv.

Jeg har fået fortalt at jeg skal mætte den grundigt med olie da den stadig er en smule fugtig. Kan man bruge oliebaseret bejdse til at mætte den i stedet ? Vil nemlig gerne give den et tyndt lag lak til sidst, og fik fortalt i byggemarkedet at jeg ikke kunne lakere oven på en olieret bordplade.

Mvh Mikkel.

Ja endelig ikke olie før lak, så er muligheden for lak gjort øg uden en meget kraftig afslibning/afhøvling.

Bejse bruges kun til at give træet en anden kulør, kan ikke tro du vil gøre en flot ahornplade grimmere !!! 

Generelt bør du vente med og lakere til træet er møbeltørt. Lakere du for tideligt kan du resikere fugten ligger sig under lakken i plamager og det ser absolut ikke så flot ud.

Og husk at du skal lakere på alle sider så træet ikke optager/afgiver mere fugt fra den ene side, det gør nemlig at pladen slår sig.

Pøj pøj med pladen.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Undskyld Mikkel Toft Du må hellere læse hans indlæg igen. Der står ikke nogen steder at han råder dig til at give olie !!!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du behandler pladen med bordpladeolie (eks. Trip-Trap el. Junkers) er den rigelig beskyttet mod rødvin mm. Der er tusindvis af oliebehandlede træbordplader i danske køkkener, der beviser den påstand

Husk at oliebehandle pladen på begge sider, så den ikke slår sig. 

En ekstra fordel ved olie frem for lak er, at den er meget lettere at vedligeholde. 

Skrevet af Mikkeltoft91 på 05-03-2016 08:03
Hej Leif.

Mange tak for dit svar. Jeg forstår på dig at du udelukkende kun vil give det olie, men er det nok til at "beskytte" mod f.eks. et spildt glas rødvin ?

Mvh Mikkel.

Nej faktisk skriver jeg du IKKE skal give din plade olie hvis du vil lakere den efterfølgende.  Og har overhovedet ikke taget stilling til om olie eller lak er mest velegnet. Du nævner jo selv du vil lakere !!!  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Lars

Tak for dit svar, jeg holder mig til olien 👍🏻.


Leif

Fik vidst forklaret mig lidt forkert med tekst. Men tak for svar, og forsøget mig med en olie på bordpladen.


Mvh Mikkel.

Mikkel Toft
Skrevet af Mikkeltoft91 på 05-03-2016 19:11

Leif

Fik vidst forklaret mig lidt forkert med tekst. Men tak for svar, og forsøget mig med en olie på bordpladen.


Mvh Mikkel.

Det er helt i orden Mikkel. Det er din plade, og ergo bestemmer du også hvad der skal ske med den.   Olie er ikke en dårlig ide, hvis du spørger mig. Bare husk tynde lag, og var det mig, ville jeg nok fortynde olien de første gange den fik.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det er nok for sent nu, men ellers vil jeg gerne slå et slag for sæbespåner. Vi har en massiv egeplade som aldrig har fået andet end "sæbespånegrød" og den klare både rødvin fedt og alt det som kommer ved et spisebord. Jeg tror det ville gøre sig på en ahornplade.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke for sent, har kun købt olien, men ikke anvendt den endnu . Hvis man bruger sæbespåner skal man så ikke behandle det ofte ?

Mikkel Toft
Skrevet af Mikkeltoft91 på 06-03-2016 17:11
Det er ikke for sent, har kun købt olien, men ikke anvendt den endnu . Hvis man bruger sæbespåner skal man så ikke behandle det ofte ?

 

Tja, Det kommer jo an på hvad  man synes er ofte. Men da vi var 4 to voksne og to børn fik det en tur ca hver måned. Nu er vi kun to og det får efter behov. Måske hver anden måned. Vi har en flaske med oprørt sæbespåner, tykkere end fløde, Så får det  bare en tur med det, Det giver bordet en fantastisk hvid/grå silkeagtig overflade.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis