Troldtekt akustik plus bedre end alm?

Hej folkens. Vi er ved at få opført nyt hus, det er fedt og spændende.

Sagen er den nu, at huset er med ensidig taghældning og vi har valgt troldtekt lofter.

Udgangspunktet i tømrernes opbygning af loftet var, at dampspærren var placeret 1/3 del inde i isoleringen, så var der god plads til bla. El installation (er selv elektriker, så det laver jeg selv)

Taget er bygget som kassetter og i den forbindelse, er dampspærren rykket nederst i bunken og så er der blevet krydsforskallet.

Sådan som jeg kan læse om troldtekt, så har man den bedste absobering af lyden, hvis der ligger mineraluld direkte bag ved pladerne, uden at dampspærren er imellem og der gør der jo som udgangspunktet ikke i den nuværende opbygning. Vi er så blevet tilbudt enden kompensation i form for fradrag af det endelige beløb, eller de kan skure akustik plus op istedet, som jo er med 18mm mineraluld på bagsiden.

Hvad er jeres erfaringer på området? 

Til info, så kommer der klinker på i hele huset og lofthøjden er fra 243cm til 352cm, hvor det er højeste, inden i stuen.


Elektriker i midt og vestjylland.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa ........... husk lige på at når du om nogle år synes dit loft er blevet grimt kan du ikke bare tage en malerulle og så male løs .......... sådant et loft skal sprøjtemales ..........jeg ville jo derfor vælge en akustik-gips i stedet for ............ bare for at være vanskelig ........ men alt er jo en smags-sag ........ med malerhilsen

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg har ikke erfaring med akustik plus, men med klinker i hele huset så ville jeg helt klart vælge akustik plus fremfor et prisafslag.

Når de nu kalder den akustik plus, så tror jeg at den er bedre end den anden løsning, - måske ikke meget, men selv den mindste forbedring vil I værdsætte i fremtiden. Der er ikke noget meget værre end skulle opholde sig i lokaler med dårlig akustik, hvor lydene reflekteres rundt fra hårde overflader.

Har på et tidspunkt set noget omkring lyddæmpning, hvor opbygningen netop gik fra grovere overflade til en tæt "død" bagflade. Og det er vel noget i den stil der opnåes, når isoleringen er limet direkte på bagsiden af troldtekpladen.

Det er jo et tilbud I har nu, - og jeg er rimelig sikker på at prisafslaget ikke vil kunne dække en senere ændring, - så jeg ville slå til;
- I får en bedre løsning end den I oprindeligt planlagde, uden at skulle betale ekstra (tror helt sikkert af noget af effekten kommer af at isoleringen er limet direkte på pladen).

Og med hårde gulve og vægge, så er det bare med at tage mod alt som kan dæmpe rumklangen.
Kunne du komme med rummets dimension? Så kan jeg lave en beregning på det. Det er lidt nemmere Hvad er vægoverfladerne? og er det klinker på beton?.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er klinker på beton, det er køkken/alrum og med en åbning på 2,5m ind til stuen. Stuen er det højste punkt 3,52m og laveste punkt i køkken er der 2,43m køkken og alrum udgør 40 kvm og stue 25 kvm. Ud over det, så er der knap 10 kvm entre/gang, som også er i åben forbindelse med køkke/alrum. Håber det giver lidt mening :-) Har diverse tegninger, hvis det kan bruges til noget.

Elektriker i midt og vestjylland.

Tegnerne kunne være gode, mangler nogle længder og bredder, samt vindues og dør areal, også nemlig.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også