Lav stabile bordben til spisebord?

Hej,

 

Jeg har igennem længere tid lavet mange møbler selv, men er nu kommet til kort ved mit spisebord.

Det er lavet af fyrtræ og er 200x100x4,5 cm stort.

Jeg har monteret ikeas metalbukke som ben, og det er står som en omgang gele. 

 

Jeg søger gode ideer til, hvorda jeg selv kan lave stabile ben, som gør bordet mere brugbart.

 

Samtidig kunn ejeg godt tænke mig at fuge sprækkerne i bordet, der er kommer meget skidt ned, når man har en 2årig til bords. Hvad kan jeg fuge det med, skal være sort.

 

på forhånd tak.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvid du lagde et billed op, så ville det være nemmere at komme med et bud. Der findes jo mange forskellige bordben. og det afhænger jo også lidt af hvordan du vil have dem til at se ud.  her er et bud hvis du vil have lidt design

 

Men for at et bord skal være stabilt, så skal benene monteres så de sidder rigtig godt fast.Og alt efter hvordan dit bord ser ud, kan der være forskellige måder at fastgøre dem på.

Du kan evt lave nogle ben lidt på samme måde som ham her gør i denne artikel. Så er du sikker på at det bliver stabilt.  https://www.bolius.dk/plankebord/

Dit billed er meget småt.
Er bordpladen bare lagt oven på 2 bukke, eller er den skruet fast? Ud fra hvad jeg kan se om de ben du har købt, så virker de til at være noget skrammel. Kan forstille mig de er meget løse i det hvis du skubber til bordpladen, grundet de mange samleled der er i dem. Du skal have fat i nogle helstøbte ben ligesom dem her hvis du ønsker den salgs ben på dit bord. http://www.valdemarsro.dk/wp-content/2014/02/sadan-laver-du-spisebord.jpg

Ellers må du selv bygge nogen. Du kan lave dem som i det link fra bolius. Eller en anden nem løsning kunne være denne her. De har så lavet en lille bladsamling for at give ekstra styrke i samlingerne. men det er ikke et krav. lav dem ud af 45x95 reglar. Også skrue dem sammen med 3-4 stk 5,0x120 i hvert hjørne. Lim på oversiden af hvert ben, og skrug dem fast med 5 stk 5,0x80 op i bordpladen(1 i hver planke), så de sidder godt fast. http://mifapladen.dk/Product/XFY0708.1408
er desværre ikke så teknisk med det med billederne. Benene minder meget om det fra valdemarsro, men du har ret i, at de ikke er helstøbte.

de er skruet fast til bordet, men som sagt er det ustabilt. Det bunder nok som du siger i ledene. Den havde jeg ikke selv regnet ud.

Det behøver absolut ikke være være som bukke, men mangler bare et godt lækkert design på nogle ben, som evt. jeg selv kan lave.
Smedeevner har jeg ikke, men træ er ikke det store problem.

Har jeg ikke lavet det før, så skal jeg nok kunne finde ud af det
Det ben du viser til sidst, kan man, for at kunne møve en barnestol ind, tåle at fjerne midten af den nederste reglar?

Er næsten klar over svaret, men vover alligevel at spørge.
Annonce
Jo du kan jo godt lave dem U formede. Du skal bare samtidig sørger for at samlingerne bliver lavet godt, og kraftigt, så det bliver stift nok. Så ikke du ender ud i samme problemstilling. Du kan også forstærke med nogle kraftige vinkler.
Jeg
Og ellers kan vi håbe der kommer andre forbi tråden her, med et par gode forslag.
De bliver lavet som hele "kasser". Går i gang efter aftensmad.

Har du en ide til hvad man kan fuge revnen med.
Prøv at spørg i stark, eller flügger, de kan nok guide dig.
Jeg ville fuge med en sort silikone. Men den kommer ikke til at have samme overflade finish som plankerne.
Bord blev knippelstabil. Tak for vejledning.
Godt nok stod min skruemaskine af under processen. Hurra for reklamationsretten. Troede metabo var i en bedre klasse end Falke 😂

Men nå, så får jeg da endnu en grund til at gå i byggemarked, og kan måske få noget vejledning i den rette silikone der kan bruges ved en spiseplads.
Hej. Hvis du har mulighed for at bearbejde stål, har jeg et par forslag til bordben modeller. Jeg har rigtig god erfaring disse 3 modeller.
Se mere på http://woodfactory.dk
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis