Solcelle ventilator - virker de?

Vi overvejer lidt at købe sådan en ventilator der er drevet af et solcellepanel på væggen udenfor, et af dem der både skulle trække luft ud samt give lidt varme i rummet. Det er til vores kælder.

 

Men, men, men: Virker de, og hvordan virker de? Dvs. kører de kontinuerligt dag og nat, sommer og vinter (som jeg vil have det til), eller virker de så at sige kun når solen skinner? Det er problemet når ikke man kender nogle der har et; man aner intet om deres effektivitet, eller hvordan de opfører sig.

 

Godt nok kan et sådan panel erhverves for kun 1000-1500 kr., men jeg vil godt lige vide hvordan de virker inden vi evt. køber.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Vi overvejer lidt at købe sådan en ventilator der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lars F. på 01-03-2016 14:03

Vi overvejer lidt at købe sådan en ventilator der er drevet af et solcellepanel på væggen udenfor, et af dem der både skulle trække luft ud samt give lidt varme i rummet. Det er til vores kælder.

 

Men, men, men: Virker de, og hvordan virker de? Dvs. kører de kontinuerligt dag og nat, sommer og vinter (som jeg vil have det til), eller virker de så at sige kun når solen skinner? Det er problemet når ikke man kender nogle der har et; man aner intet om deres effektivitet, eller hvordan de opfører sig.

 

Godt nok kan et sådan panel erhverves for kun 1000-1500 kr., men jeg vil godt lige vide hvordan de virker inden vi evt. køber.

Virkemåden er ganske enkelt. i panelet sidder der en photovoltaisk solcelle, der generer en spænding, og så går der strøm igennem en ventilator, der puster udeluft igennem en luftsolfanger og ind i boligen. 
Ja de virker kun når solen skinner (diffust sol er dog også nok) 
Nej, der er ingen udsugning fra det rum, du blæser ind i - det skal du i givet fald selv etablere. 

Problemet er ofte ventilatorkenlinie. De billige kan nogen gange ikke engan overvinde tryktabet i en flex slange fra panel til rum.   

Effektiviteten er så som så. AFAIK medgiver kun solarventi konkrete måleresultater og angiver ventilatorkenlinie. Kinakanoner fra Familien Dæll (jem og fix, Harald Nyborg) er fuldstændig udokumenteret. 

Til kælderventilation er de kun i mindre grad egnet, da du i nogle timer hiver fugtigt eftermiddagsluft ind i kælderen. Godt nok sænker luftsolfangeren det relative fugtniveau, pga opvarmning. Den varme taber du dog hurtigt og tilbage står du med et højere absolutte fugtniveau. Her vil det være bedst at etablere en styring, der sammenligner det absolutte fugt inde og ude.  

 

 

 

 

Hej Lars. Det er godt nok en gammel tråd, men jeg er lidt nysgerrig på hvad du endte med at vælge?

Jeg har selv en krybekælder, hvor vi gerne vil have mere ventilation, da vi oplever problemer med dårlig lugt. Vi har haft et firma ude, som kan sætte solcelle anlæg op til 20.000, hvilket er mange penge🙈 Så prøver at undersøge andre muligheder 

Marlen skrev den 24-09-2018 22:32:13

Hej Lars. Det er godt nok en gammel tråd, men jeg er lidt nysgerrig på hvad du endte med at vælge?

Jeg har selv en krybekælder, hvor vi gerne vil have mere ventilation, da vi oplever problemer med dårlig lugt. Vi har haft et firma ude, som kan sætte solcelle anlæg op til 20.000, hvilket er mange penge🙈 Så prøver at undersøge andre muligheder 

 Hejsa.


Vender tilbage senere :-).



Hilsen Lars.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Kan godt give mit besyv med, omkring solfangeren fra Jem&Fix 

Har et skur på ca 14kvm med 70mm isolering i væg og loft og isoleret gulv. Ingen dampspærre. Ingen vinduer. 

Den kan på dage med 0 grader ude, blæse luft ind med Ca 20-25 grader og 20% fugt. Og når der er 20 grader ude er måleren oppe på 40 grader og 10 % rf i indblæsningen. 

Men alt dette hjælper jo ikke, når solen ikke skinner. Desuden er skuret så piv utæt eller uisoleret, at om vinteren er varmen væk næste morgen, betydende at der er næsten samme temp ude som inde. Ja selvgjort er velgjort 😉😂


Marlen skrev den 24-09-2018 22:32:13

Hej Lars. Det er godt nok en gammel tråd, men jeg er lidt nysgerrig på hvad du endte med at vælge?

Jeg har selv en krybekælder, hvor vi gerne vil have mere ventilation, da vi oplever problemer med dårlig lugt. Vi har haft et firma ude, som kan sætte solcelle anlæg op til 20.000, hvilket er mange penge🙈 Så prøver at undersøge andre muligheder 

 Jeg startede med en lille enkeltcelle drevet blæser fra solcelle.dk til at trække luft ud (sælges sætvis fra 400,- og opefter afhængig af kvm)

- med mærkbart resultat. 

skal dog siges, jeg har kun ikke beboelig krybekælder på under 10 kvm.

Annonce
Marlen skrev den 24-09-2018 22:32:13

Hej Lars. Det er godt nok en gammel tråd, men jeg er lidt nysgerrig på hvad du endte med at vælge?

Jeg har selv en krybekælder, hvor vi gerne vil have mere ventilation, da vi oplever problemer med dårlig lugt. Vi har haft et firma ude, som kan sætte solcelle anlæg op til 20.000, hvilket er mange penge🙈 Så prøver at undersøge andre muligheder 

 Jeg fik aldrig vendt tilbage som lovet, beklager meget.


Men kort svar: Jeg har ikke arbejdet mere i projektet ;-).


Hilsen Lars.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er 2 ting der snakkes om her:

1) Flyt fugtighed ud af huset - som bedst gøres ved at udlufte nå der er mindst gram vand/m3 - dvs. om natten/morgen når duggen er fladet. Det gøres nemmest ved en timerstyret ventilator.  (Hvis man varmed luft op - så ændre det ikke på vandingholdet/m3 !!)

2) Solindstålingen er lige stor om det kommer igennem et vindue som igennem noget glas som varmet solen op - hvis det vender mod solen. Hvis det er en termorude så er vinduet naturligvis bedst da det isolere.

Om vinteren er solindstrålingen måske kun 300 w/m2 under ideelle forhold - og kun nogle timer om måneden.

Sidder der ikke nogle sorte rør/metalplader bag ved vinduet som luften cirkulerer igennem, fordi så holde alle jeres postulater med at luften ikke opvarmes jo ikke.

Jeg har sorte skiffer sålbænke og når solen skinner, så bliver de så varme så at jeg ikke kan berører dem.

Så det med at der ikke foregår en form for opvarmning holder vist ikke.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis