Solcelle ventilator - virker de?

Vi overvejer lidt at købe sådan en ventilator der er drevet af et solcellepanel på væggen udenfor, et af dem der både skulle trække luft ud samt give lidt varme i rummet. Det er til vores kælder.

 

Men, men, men: Virker de, og hvordan virker de? Dvs. kører de kontinuerligt dag og nat, sommer og vinter (som jeg vil have det til), eller virker de så at sige kun når solen skinner? Det er problemet når ikke man kender nogle der har et; man aner intet om deres effektivitet, eller hvordan de opfører sig.

 

Godt nok kan et sådan panel erhverves for kun 1000-1500 kr., men jeg vil godt lige vide hvordan de virker inden vi evt. køber.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker på luftsolfanger , så giver de ikke mere varme end et vindue mod syd på samme størrelse , DTU havde en test af dem , og de faldt totalt igennem , så hold jer fra det bras.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er helt præcis sådan en her jeg mener:

http://www.jemogfix.dk/blaeser-solpaneler__1899/seasonsun-solventilator_9036547

"Solventilator" kan jeg nu se de hedder :-).

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Ja præcis , ubrugelig som opvarmnings form , hvis det er ventilation af fugtige rum her om vinteren , så er en ventilator lige så god og måske bedre............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ikke enig, de billige måske nok ikke pengene værd
jeg har gode erfaringer med Solaventi (har 2 stk) og rigtig gode erfaringer med et hjemmebygget anlæg.
men forventer du at opvarme 100m2 til 22gC på en vinter dag med -10gC, så rammer du nok ved siden af målgruppen.
og nej de kan ikke køre når der er mørkt.... de er jo drevet af solen, og det giver kun mening at køre når solen skinner.
Køb en luft-til-luft pumpe hvis du går med de tanker

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Burde det ikke være muligt at koble solventilatoren til et batteri af en art? Og når der ikke er en lyskilde til rådighed, trækker den strømmen derfra?

Eller er jeg helt galt på den
Annonce
Skrevet af Karsten79 på 02-03-2016 05:46
Burde det ikke være muligt at koble solventilatoren til et batteri af en art? Og når der ikke er en lyskilde til rådighed, trækker den strømmen derfra?

Eller er jeg helt galt på den

Hvis solen ikke skinner får du ingen varm luft, og så har du måske ikke brug for ventilationen. Du kan sagtens slutte ventilatoren til en akkumulator af en art, men hvad skal lade den op?

Hvis du selv vil have styr på din temperatur, bør du købe en luft til luft varmepumpe.


fase
Det er en rigtig skidt idé at blæse varm luft ind i en kold kælder, da varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft. Når din ventilator stopper med at køre og der bliver koldere i din kælder kondenserer din varme luft på vægge og andet der er koldt.

En fugtig kælder skal varmes op kontinuerligt hvis du skal undgå fugtproblemer. Og så skal den selvf. være sikret mod udefrakommende fugt ved dræn, membraner eller lign.
Tak for alle jeres fine svar.

Jeg må vist hellere præcisere det lidt mere: Jeg er ikke ude efter at varme kælderen op (det var kun en sidegevinst), jeg er specifikt ude efter ventilation, bl.a. for at fjerne lidt fugt og dårlig luft.

Min idé har hele tiden været at købe en god ventilator og lave en rørgennemføring i væggen, og så var det jeg kom til at tænke på den anden løsning (som så ikke er en løsning alligevel) med en solventilator.

Men jeg tror bare jeg kører videre med min første løsning: En god ventilator der ikke bruger ret meget strøm, en rørgennemføring og en pæn afslutning med en rist udenpå væggen.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Lars F. på 02-03-2016 16:37
Tak for alle jeres fine svar.

Jeg må vist hellere præcisere det lidt mere: Jeg er ikke ude efter at varme kælderen op (det var kun en sidegevinst), jeg er specifikt ude efter ventilation, bl.a. for at fjerne lidt fugt og dårlig luft.

Min idé har hele tiden været at købe en god ventilator og lave en rørgennemføring i væggen, og så var det jeg kom til at tænke på den anden løsning (som så ikke er en løsning alligevel) med en solventilator.

Men jeg tror bare jeg kører videre med min første løsning: En god ventilator der ikke bruger ret meget strøm, en rørgennemføring og en pæn afslutning med en rist udenpå væggen.

Helt ringe er omtalte typen ikke. Fordelen med en solcelle ventilator er faktisk den kører når luften udenfor er mest tør, modsat en 230 volts, der også kører når det er nat og du har en høj luftfugtighed udenfor. For en ventilator overhovedet duer skal du huske på at der skal være en udluftnings/luftindtrækningskanal i den modsatte ende af kælderen også. Har du ikke monteret en sådanne hjælper en ventilator mindre end lidt, idet det luftskiftet i et rum der tørrer luften/vægene op.

Sætter du en 230 volts ventilator bør du lade den suge luften ud din kælder og sætte et timerur på så den i det mindste kun kører om dagen. 

Pøj pøj med dit valg.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 02-03-2016 18:08

Helt ringe er omtalte typen ikke. Fordelen med en solcelle ventilator er faktisk den kører når luften udenfor er mest tør, modsat en 230 volts, der også kører når det er nat og du har en høj luftfugtighed udenfor. For en ventilator overhovedet duer skal du huske på at der skal være en udluftnings/luftindtrækningskanal i den modsatte ende af kælderen også. Har du ikke monteret en sådanne hjælper en ventilator mindre end lidt, idet det luftskiftet i et rum der tørrer luften/vægene op.

Sætter du en 230 volts ventilator bør du lade den suge luften ud din kælder og sætte et timerur på så den i det mindste kun kører om dagen. 

Pøj pøj med dit valg.  

 

 

Lidt sen tilbagemelding fra min side, men bedre sent end aldrig ;-). Jeg havde ikke set dit indlæg.

 

 

 

 

Ja, der skal være et sted der kan komme luft ind i den modsatte ende af sugeren, og vi har friskluftventiler i vinduerne i kælderen, jeg formoder det er nok. Og ja, idéen med et timer-ur er hermed taget til mig - så er der også lidt styring på det, det er altid rart .

 

 

 

 

 


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis