Fjernvarme forbrug

Hej allesammen jeg har lige fået 2015 årsopgørelse for fjernvarme, og jeg har fået opgjort et forbrug å 22.300 kWh!  , vi bor i et hus energimærket C på 139 m2 og er absolut ikke dem der skruer varmen op.

 

I 2014 havde vi et forbrug fra 1.Juni(overtagelse) til 31. dec på 7700 kWh og vinteren var ikke meget værre der.

Vores forsyningsselskab har per oktober skiftet over til fjernaflæsning af målerne.

Meningen med mit indlæg er.

 

1. Er 22.300 meget voldsomt eller er der andre der har samme forbrug?

2. Er der flere der har disse erfaringer når måler metoden udskiftes?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

22 MhW lyder voldsomt, jeg boer i et hus på 142 m2, også c-mærket og har et årligt forbrug på 13-14 MhW.

/Henrik
Står der ikke anført på din opgørelse, hvor meget forbruget var målt på den gamle og den nye måler, så du er i stand til at kontrollere, hvordan forbruget er gjort op?

fase
Bruger 16 MW om året. 135 kvm 1 plan fra '67. Delvist efterisoleret i gulv, og utætte vinduer.
Skrevet af S. Fabrin på 29-02-2016 18:13
Står der ikke anført på din opgørelse, hvor meget forbruget var målt på den gamle og den nye måler, så du er i stand til at kontrollere, hvordan forbruget er gjort op?

Nej, fordi fjernmåleren blev installeret i Oktober kan jeg kun se data for Slut-oktober til December, så jeg kan ikke se andet end at perioden før blev opkrævet aconto på baggrund af resultat for 2014

 

 

Annonce
Har din måler været gået i stå, siden der ikke er angivet forbruget fra januar -15 og til måleren blev udskiftet. Hvis ikke må dit forsyningsselskab kunne oplyse forbruget i begge perioder. Du skal ikke affinde dig med at forbruget bliver skønnet, hvis måleren har fungeret i den tid, den har været monteret.

fase
Det bør fremgå af din opgørelse/regning, hvad måleraflæsningerne viste sidst og nu.

Det er en god ide at skrive sit forbrug ned hver eller hver anden uge, så der er lidt øje på, hvor meget der forbruges.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

forstår jeg det rigtigt?
periode 1: juli 2017 - dec 2014: 7700 kWh
periode 2: jan 2015 - dec 2015: 22000 kWh

Du brugte i periode 1 ca 35% af det du brugte i periode 2.

Det lyder ikke usandsynligt, tid betyder jo ikke noget men graddage

periode 1: 1350 graddage
periode 2: 3474 graddage

periode 1 har 38% af graddage som periode 2.


For en god ordens skyld: Aflæs måleren: energi, afkøling og volumen en gang om måneden, eller om ugen og hver gang installationen ændres. Forbruget skal så graddagskorrigeres, se http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/ugeoversigt/


Småhuse skal energimærkes efter beregnet forbrug - og der er INGEN her til lands der seriøst mener at der er sammenhæng mellem beregnet forbrug og faktuelt forbrug.
Skrevet af René Østergaard på 01-03-2016 20:41
Bruger 16 MW om året. 135 kvm 1 plan fra '67. Delvist efterisoleret i gulv, og utætte vinduer.

Du har forhåbentlig ikke et effektbehov på 16 MW til din 135 m2 villa. 

 

 

 

 

Skrevet af Mjølner på 03-03-2016 16:54

Du har forhåbentlig ikke et effektbehov på 16 MW til din 135 m2 villa. 

 

 

 

 

 

Det er der bestemt ikke noget usædvanligt i.

Jeg har et varmeforbrug på 6,4MWh. jeg har så også kun 98kvm, og et godt efterisoleret hus, med 3 lags vinduer.

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis