RENE ORD !!

Hej med jer !

I forbindelse med vinduerne i RENE ORD ! kom en representant for vindues firmate med en påstant og at der var en "kuldebrozone" på ca 10cm ind fra kanterne på en lavenergirude... Altså at der ikke var nogen reel varme besparelse i at anvende lavenergiruder i forbindelse med "bondehusvinduer" !!

Denne påstand har jeg ikke hørt tidligere, er der nogen her på "forum'et" der kender noget til den sag ??

MVH Njord
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart lyder det lidt interessant - der er jo en kant på vinduet der er gennemgående hvor glassene er samlet.

Hvis man tænker lidt tilbage for såvidt angår fundamenter, var der jo et begreb der hed randisolering. Dette gik ud på at man indenfor en meter til halvanden skulle isolere tykkere i gulvet pga. kuldebro.

Samme teori overført til vinduer lyder ikke helt søgt.

Jeg ville dog umiddelbart tron at bondehusvinduer i øvrigt har så stor andeltræ at der iøvrigt er en noget dårligere isolering i hele vindueselementet end på et et tilsvarende størrelse vindue uden sprosser.

Mvh.

René

Bondehus vinduer har en stor andel af træ, eller hvad de nu er lavet i. Men på en eller andem måde vil der nok også være en bro ved kanten af ruderne. Pga alu afstandslisten mellem ruderne.
Men det der gør lavenergi ruder energimæssigt bedre er migbekendt at der er en belægning på ruden og/eller en gas mellem ruderne. Denne belægning og/eller gas vil umiddelbart have sin effekt hele vejen ud til kanten og det direkte varmetab gennem glasdelen bør derfor være mindre, end hvis det er en alm termorude. Dertil vil så komme et energitab for ramme konstruktionen, dette energitab vil umiddelbart være det samme uanset om ruden er med gas og / eller belægning.

Altså vil det samlede energitab umiddelbart være mindre med lavenergi ruden.

Er der nogen der kan fortælle om den U værdi der opgives for vinduer, kun gælder selve ruden ?? Det vil jeg tro da værdien er opgivet som den samme uanset antallet af sprosser og vinduets opbygning i øvrigt ??

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej Njord

Jeg har en baggrund inden for termodynamik og har en gang lavet en finit-element simulering af et kant på en termorude.
Alu-listen er en rigtig god kuldebro, som giver afkøling et stykke ud på ruden. Dette er meget tydeligt når det er koldt udenfor og fugtigheden er høj indendørs. Så får vi kondens på vinduet.
Der findes nogle nye vinduer, hvor glasset er samlet med en gummiliste. Det skulle være en meget bedre løsning rent varmeteknisk. Om det så er er en god løsning hvad angår holdbarhed, er der nok endnu ikke mange erfaringer om.
Når den søde pige på tv påstår, at der ikke er ret meget gevinst ved at anvende energiruder på et lille vindue, tror jeg faktisk hun har ret.
I øvrigt har jeg lagt mærke til, at U-værdi for et vindue altid er opgivet for midten - det er der jo nok gode grunde til.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Har hørt samme som Brandmandens forklaring. Bl.a. derfor, at visse firmaer laver "fake" sprosser, hvor sprosserne ligger uden på ruden på ind og udvendigt (altså ikke er gennemgående).
At kuldebroen findes ses jo tydeligt på kondens/dugs placering på ruden - starter altid i randzoner......

Alt andet lige vil jeg dog stadig mene, at lavenergiruden bidrager med en gevinst, idet afkølingen fra udeluften gennem ruden begrænses - ellers kunne man jo nøjes med enkeltlags-glas........??? Så udtalelsen i RENE ORD skulle måske korrigeres til, at effekten (og dermed besparelsen) ved at bruge lavenergiglas i bondehusvinduer ikke er nær så stor som i et tilsvarende vindue uden sprosser.

Mvh.

Jan R.
Lavenergiruder har lige så meget kuldebrovirkning som ikke-lavenergiruder.
Forskellen ligger i at de er bedre til at tilgbageholde infraørd stråling (varme).
Ud fra den betragtning har du selvfølgelig ret i, at der må være noget sparet. Således kan man egentlig adskille energirudeegenskaben fra kuldebrosproblematikken og så er det faktisk noget vrøvl end søde pige siger på tv.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Hej Per

Den med afstandslisten i plast fremfor alu lyder meget spændende !

Hvem laver noget sådant og er det ikke samtidigt billigere en med alu liste ?

Ved du noget om hvor alng levetid man kan forvente ??

Kan du hjælpe med oplysninger om hvor jeg evt kan finde mere om emnet ??

På forhånd tak.

MVH Njord
Den er god nok den med at små energiglas ikke er merprisen værd. Men det er vist uddebateret. Hvad angår ruder med gummifuge har jeg lånt følgende fra ARCOTEC's hjemme side:

Energiruden er fremstillet med baggrund i den såkaldte Warm Edge (varmkant) teknologi, hvor afstandslisten mellem de to glas er fremstillet af hård butylgummi i stedet for den traditionelle Alu- eller stålskinne (læs: kuldebro).
Udviklingen af butyl-afstandslisten blev igangsat i 1992 for at reducere de ulemper, som f.eks. råd og svamp i vinduets indvendig træværk forårsaget af kondens, skabt igennem en kraftig nedkøling af rudens randzone (de yderste 5-10 centimeter af ruden). Almindelig kendt som de meget fugtige vindueskarme med begroning af svamp etc..

Temperaturen i randzonen er på de nye Varmkant Energiruder 4-6 grader højere end den traditionel termorude. Den totale isoleringsevne forbedres med 8 procent, hvilket effektivt nedsætter - eller i bedste fald helt udelukker - risikoen for kondens på den indvendige side af ruden.

Ud over en forbedret isoleringsevne giver den nye teknik ydeligere den fordel at ruderne støttes/indesluttes helt i elastiske materialer som giver en større modstandsdygtighed mod punktering, ved kraftige vindstød og snelast.

Varmkant teknikken giver samlet set Energiruder af betydelig højere kvalitet.

Der kan læses mere og ses flere billeder på:

http://www.termoruder.dk/tps-termoruden.htm

Peter
Bløde kanter på termoruder
Njord!

So far koster de vist ca. 25% mere end alu-listeudgaven.
Sådan var det da jeg undersøgtedet for ca. 1 år side.
Måske har det ændret sig.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Uden at have set udsendelsen, og muligvis misforstået emnet forstår jeg ikke helt hvad konklussionen skulle være.

Vi har et typisk 70'er hus med glas fra gulv til loft og har skiftet hele molevitten til super-lavenergiruder.

Det jeg kan mærke med hænderne er om vinteren, at vinduerne er "varme" på indersiden og helt kolde på ydersiden. Om der så er en cm eller 2 i kanten har jeg ikke mærket efter, men med et vinduesareal på vel 35-40 m2 i stuen er jeg nu også mest interesseret i den store flade ikke er kold som på de gamle termoer, og det er den ikke.

Vores største problem er vinduerne mod syd, som skaber altfor megen varme om sommeren, så her ville vi nok have tænkt os lidt mere om - især i mindre værelser mod syd - for det duer ikke uden en baldakin.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også