Relæ modul

hej der ude

jeg overvejer at bruge nogle proximity sensorer til min cnc, de kræver 6-36v dc og mit styrekort klarer kun 5v dc.

jeg tænkte på at købe et 8 kanal relæmodul. på 12v men er lidt i tvivl om det vil fungere. Jeg vil bruge 12v dc til de proximity sensor som skal åbne/lukke relæet og bruge 5v dc på den anden side af relæet til mit styrekort.

på relæet står der 250v ac og 30v dc og naturligvis 12v dc på styresiden

her er et link til relæmodulet

http://www.lightinthebox.com/da/8-kanals-12v-relae-modul-til-arduino-arbejder-med-officielle-arduino-boards_p903437.html

Håber nogen kan hjælpe mig

mvh

Puk

 


 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jeg sikker på kan fungere. Det at der står 250v ac 10A 0.s.v. og 30v dc 10A på de enkelte relæer betyder bare at det er hvad de maksimalt kan klare på deres relædel. Så de kan også klare 5 volt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så vidt jeg kan se, er ideen med det modul, at et 5V styresignal fra fx Arduino, aktiverer optokoblerne, så man får galvanisk isolation til 12V, der så igen aktiverer relæerne.
Hvis du vil aktivere relæerne direkte med 12V, skal du sikre dig at strømmen i optokoblerne ikke bliver for høj.
Du skal også sikre at indgangene på din cnc trækker nok strøm til at "få noget igennem relæerne"

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

idéen er at der skal en trafo på 12v til at give sensorerne strøm, de skalså attivere relæet og åbne for en gennemstrømning på min 5v side

 

Det er godt nok nogle store relæer til en meget lille strøm. Jeg vil tro at din 5V indgange er på få mA.

Så det var da også en mulighed at sætte en række af disse enten på en printplade eller på sokkel til Din skinne.

Relæer 

Sokkel til DIN skinne 

strømforsyning 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jo men kontra de 50kr relæbordet koster og den er 8 kanal skal dog pt kun bruge 6 kanaler til at starte med.

Det bliver noget dyrt at købe det i løs dele.

 

Annonce
Hej
Jeg vil gerne oprette en indlæg men kan ikke se hvor jeg skal gøre det? Nogen der kan hjælpe??

På forhånd tak
Vh
Baris

Baris Basaran
Skrevet af Baris på 24-02-2016 09:19
Hej
Jeg vil gerne oprette en indlæg men kan ikke se hvor jeg skal gøre det? Nogen der kan hjælpe??

På forhånd tak
Vh
Baris

 

Oppe for oven, ca i midten kan du klikke på forum, og gå til forum.

Der vælger du så den kategori dit indlæg skal ind under, og derinde er der oppe til venstre et grønt skilt hvor der står, start ny tråd.

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Som sagt, så er relæerne formodentligt lagt ud til at skulle aktiveres af 5V fra fx Arduino.

Det er ikke altid at størrer er bedre - du kan risikere at dine indgange trækker så lidt strøm, at det ikke er nok til at "overvinde" kontaktmodstanden i relæerne - og så vil du ikke opdage at de er aktiverede.

Som jeg forstår, vil du have et 12V signal ind på en 5V indgang?
Hvad med at kigge efter et optokobler board - mener at fx sparkfun har nogle stykker..

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Han vil vel have sine følere til at virke. Og de skal have 6 - 36V. Men indgange skal kun have 5 volt. Derfor denne eller lignende løsning. 12V trækker relæ som har en sluttekontakt til de 5 volt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja nemlig Elmand

men vil det fungere eller skal jeg finde noget der kan "brænde strømmen af" fra 12v til 5v

alternativt finde andre sensorer der kan køre på 5v

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis