indvendig isolering af ydervæg

Hej LDS

Jeg er nu ved at være klar til at bestille varer til den indvendig isolering af husets ydervægge. Jeg har brugt en masse tid på research og havde en ide om hvordan det skulle opbygges. Jeg kører så ned i den lokale tømmerhandel og får tilbud på følgende: 

38X57 mm træreglar der skrues direkte ind i ydermuren. Imellem reglarne ligges det første lag isolering på 45 mm. 
Herefter sættes dampspæren fast og der laves en krydsforskalling hvori det næste lag isolering på 45 mm lægges. Til sidst afsluttes med 1 lag gips. 

Men efter alt min research på nettet troede jeg at damspæren maks måtte lægges 1/3 inde i isoleringen. Dette for jeg dog at vide ikke er sø nødvendigt. 

Derudover troede jeg heller ikke at reglarne måtte skrues direkte ind i ydermuren da de så ville lave en kuldebro. Her fik jeg at vide at det ikke betød noget og at jeg kunne lægge murpap imellem hvis jeg ville være helt sikker. 

Til sidst havde jeg også læst at det var bedst at lave skelettet i stål da der derfor ikke var noget organisk materiale inde i væggen plus at stål ikke giver sig på samme måde som træ gør i varmen. 

Derfor er jeg i tvivl om jeg flueknepper det hele alt for meget eller om sælgeren tager for let på det at isolere en ydervæg?
Det eneste krav jeg har er at væggen maks på blive omkring 100 mm mindre. Så hvad synes i jeg skal gøre? 

Hilsen Henrik Pedersen. 

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Prøv at se her http://www.knauf.dk/prof/sortiment/systemer/efterisolering.html#system1168
Det du leder efter er en forsatsvæg. Dampspærren SKAL ligge 1/3 inde i isoleringen og altid på den varme side
Det lyder rigtigt. Men ja, stål er nemmere, hurtigere og bedre. Men kig i stedet på knaufs varmvæg reglar. Jeg ville smide dem op, da de har isolering i og derfor ikke virker som kuldebro.

Du skal smide 2 lag gips på, hvis ikke det er fibergips. Ellers kommer du til at fortryde det
Patrick og nl 89: Ja lige nøjagtig sådan.
Men i vil ikke være nervøs for at bruge sælgerens fremgangsmåde med at ligge dampspærren 1/2 inde? Det er selvfølgelig også kun 15 mm der afgører om den ligger 1/2 eller 1/3 del inde.

Hvad siger i til at skrue reglarne direkte på ydermuren? I dit link står der også kan man skal trække dem væk fra muren og så skrue dem fast i gulv og loft?

Vatnisse: Har du evt en link til de reglar? Synes ikke lige jeg kan finde dem? Ja sælgeren foreslog også farmacell fibergipsplade når jeg kun ville have 1 lag på
gips varmvægs plader og disse "reglar" til montage
link: http://www.knauf.dk/prof/sortiment/produkter/gds-varmvaeg.html?ProductID=PROD4283

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce
Hvordan ser din eksisterende ydervæg ud?
Ligger der ikke dampspær nok i denne konstruktion, du risikerer, at skade din væg mere hvis du sætter endnu en dampspærre op.
Seti: Nå ja dem har jeg set før

Gorm: Den ser fin ud. Det er en hulmur fra 1905 bygget i mursten og med omkring 10 mm hulmursisolering i. Der er ikke nogen dampspær i
Jeg havde gjort som sælgeren beskriver, og så havde jeg skruet fast i gulv og loft og ikke ydremuren, så har MAB også mulighed for at rette vægen op
Jeg vil betragte din indermur som dampspærren. Den er sikkert malet med flere lag plastmaling og eventuelt tapet ind i mellem også.
Sæt en 45x70 mm reglar på "klodser" af murpap. Isoler med 70 mm isolering i form af batts eller rulle. Slut af med 2 lag gips.
Find eventuel yderligere oplysninger her: http://www.rockwool.dk/rådgivning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/efterisolering+af+ydervæg

Hvis der er tapet på væggen, skal det fjernes først.

Har du overvejet at bruge Multipor i stedet for isolering og gips?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også