Klinge til kap- /geringssav, lidt forvirret.

Hej Jeg har fået en gammel BLACKBULL sav som jeg gerne vil købe en ny klinge, gerne lidt fintakket til pæne snit i træ.

Jeg har fundet denne artikel som beskriver forskellen på klinger til rundsave og til kap- /geringssave.
http://goerdetselv.dk/vaerktoej/el-save/rundsav/find-den-rigtige-rundsavsklinge

Det eneste der forvirrer mig er følgende "Tandhældningen afgør om materialet trækkes ind mod saven eller skubbes væk. Tænder, der rigtig skal tage fat, vender 10-15º fremad, dem ser du på hånd- og bordrundsave. Modsat vender kapsavens fine tænder ofte 5º bagud."

Jeg synes at på alle de klinger jeg kan finder så vender tænderne 10-15 grader fremad. Havde egenlig tænkt mig at købe en af disse,

http://www.harald-nyborg.dk/p1890/hm-rundsavsklinge-254mm-60t
http://www.jemogfix.dk/savemaskiner-tilbehoer__2013/kombiklinge-t42-ø-254-mm_9039869

men bliver nu tvivl om det virker. Også i lydet af at den klinge som jeg tager af maskinen også har fremadrettede tænder 
 

Tusidn tak for hjælpen.

/Andreas

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De klinger du viser fotos af er std. klinger.

Den du omtaler som fremad redtet er en klinge med negativ stødvinkel, en sådan bruges F.eks. til at skære allu plader/profiler.

Kan godt forstå du er en lille smule forvirret er det ikke sådan du skriver?

Klinger er ikke bare klinger, du kan få en klinge til et helt specefikt formål, det er så også i den noget dyre ende.

Når du skriver "skubber frem" er det helt sikkert fordi dine klinger ikke er skarpe, en nyslebet kinge skal når du holder den i hånden "bide lidt i en negl" så er den ok.

Dine flanger skal også være fuldstændigt rene, ellers får du en klinge som slingrer.

Et forslag:

Find et stykke ståluld væd med en dråbe olie slib rusten af klingerne især hvor flangerne spænder.

Klingerne kan blive noget pænere end nu.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak Jan, når jeg skriver "skubber fremad" er det en ref. til den artikel jeg henviser til, de skriver at klinger til rundsav skal have tænder der er 5 grader bagudrettet. Dette kan jeg ikke finde og derfor er jeg egentlig bare interesseret i at vide om jeg vil kunne save med min geringssav med de klinger som jeg linker til (og som har fremadrettede tænder ca 10-15 grader)??

Jeg tror ikke jeg kan redde den klinge der er på da selve tænder ser ret ødelagt ud og jeg hellere vil kæbe nyt end at betale for slibning.

Ja negativ fortanding kan godt bruges, men ikke idelle til skæring i træ, hvorfor vil du anvende disse? 

De er som jeg skrev speciellet gode til allu og andre ting, som eks. haridi og iverson plank og andre lig. produkter. 

Så slidte klinger koster for meget at få "op at køre igen, der kommer et tillæg på måske 50% oveni slibningen som du måske også er obs. på.

Selv bruger jeg klinger fra Biltema, de er udmærkede til mit hobby brug, den du linker til fr HN er helt sikkert ganske udmærket.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svaret så køber jeg den fra HN, eneste grund til at jeg nævner negativ fortanding er pga den artikel jeg henviser til, det forvirrede mig bare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis