Hjælp til bord af hylder

Hej derude,

Jeg søger hjælp og forslag til et lille projekt for at lave et bord ud af nogle hylder.

Jeg har anskaffet mig nogle hylder af valnød finer som jeg formoder også er lakeret. Min tanke er at jeg vil sætte hylderne sammen på deres kanter bagpå, hvortil mit spørgsmål derfor er hvordan jeg bedst gør dette. Min tanke er at lime dem sammen (fladen på bagkanterne er ca 180x4 minus beslagene der ikke tager alverdens plads) og tilføje nogle simple beslag mellem hylderne.

 

Der er nogen der kan anbefale en lim til dette formål for lakerede emner – eller er jeg simpelthen nødt til at tage lakken med sandpapir og en almindelig kraftig trælim? Og vil jeg i givet give det en ny lak?

 

Med venlig hilsen

Brian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug fisk eller dyvler... lim alene er ikke stærk nok, til en bordplade.
Men du skal stadig have lakken af, så limen kan binde på rå træ. Almindeligt hvid snedkerlim er det bedste at bruge. Brug nogle lange skruetvinger til at holde det sammen mens limen sætter sig.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik,

Tak for dit svar. Hvad er dit bud, vil dyvler og lim være tilstrækkeligt til at holde det ordentligt sammen (altså uden en plade-beslag under)?

Desuden, angående holdbarheden af bordet - eftersom bordet vil bestå af fire hylder á 25 cm brede, i alt 100 cm, og bordbenene vil være 60 cm brede, vil de yderste hylder være holdt af dyvler og lim samt kun 5 cm bordben i siden. Vil dette være nok til at holde på disse?

Med venlig hilsen
Brian

Hej Brian. velkommen til LDS.

Din ide' er måske go' nok, du skal/må først og fremmest ha' lakken af hvor du vil lime ok.

Fisk/lammeller er nok det nemmeste for dig at få til at passe, dyvler som er fortrinelige til samlinger, skal sidde meget nøjagtigt i forhold til hinanden allerhelst indenfor en 10.del af mm. for at virke optimalt.

Nu skriver du dine bordben er være 60 "seksti" centimeter brede, tror du har set forkert? Eller har jeg fuldstændig misforstået noget?

Bordben skal jo også gøres fast?

Hvordan har du planer om at gøre dette?

Skriv gerne igen.

Held og lykke med dit bord.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Jan, tak for din besked

Beklager, kan godt se at jeg ikke var specielt præcis, med bordben mente jeg reelt en benbuk - nærmere bestemt denne fra ikea: http://ikea.com/dk/da/catalog/products/art/80130776/
Selve skinnen vil derfor på 5 cm ind på de hylderne i siderne.

Angående din kommentar til hvor præcis man skal være ved samling med dyvler, mener du så overfor hullet i den anden hylde? Pt har jeg været mere bekymret for at bore hullerne fuldstændig lige, hvilket jeg bliver nødt til at gøre med en hjemmelavet støtte.

Med venlig hilsen
Brian

Ok.

Ja dyvel huller er vigtigt at bore meget præsist  (både lodret/vandret)  & ud for hinanden, ellers får du helt  sikkert besvær med at samle dine hylder til bordpladen. (selv en gammel ulk som jeg har svært ved at lave dyvelhuller, på fri hånd - - - så ikke det nemmeste denne verden) så anbefaler lameller/fisk.

Ca. afstad mellem dem 3 til 4 stk./m anbragt så nær midten i pladen/hylden (tykklse) som muligt. 

Dyvel Ø (diameter) skal som en tommelfinger regel være ca. 1/3 af hyldens tykkelse.

Men med lameller/fisk er det straks nemmere for dig at samle da der er lidt plads til at mingelere i begge retninger i langsgående retning.

Du må nødvendigvis have nogle lange skruetvinger at spænde sammen med, og noget at spænde på for at undgå mærker forståes og lim på begge flader, ikke (pølselime) som jeg kalder det.

Hvad er det så:

Jo en stribe lim fra tuben,  giver efter min bedste overbevisning ikke den bedste limfuge.

Når du limer kan du med fordel bruge skruetvinger (og en klods på begge sider/fader + plastik for at undgå vedhæftning) for at få dine hylder til at plane (være jævne)

Har du ikke lange skúetvinger?

Kan du lave et antal lægter eller andet egnet, med på-skruede klodser og bruge nogle kiler det' gør det ud for skruetvinger.

Limen tørre du af med en hårdt opvredet klud, grundigt og på begge sider. (for at undgå limslør) et lag på dine lakerede plader som er/kan svær at fjerne. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Tak for dit svar.

Jeg vil rigtig gerne have din eller andres kommentar på dette; med en tommelfingerregel om en dyvler skal være 1/3 tykkelsen af hylden/genstanden for samlingen, og da mine hylder er 40 mm vil disse derfor skulle være 16 mm, kan det passe? – tror umiddelbart ikke det er muligt at få dem større end 6 mm, vil dette være tilstrækkeligt evt. med ekstra dyvler pr meter?

Det vil i givet fald være min tanke at lave den skabelon der dækker hele fladen og derfor kan spændes fast, med borehuller lavet med støtte for at sikre at de er lige. Jeg ligger nemlig ikke inde med værktøj til boring af fisk/lameller, hvilket er derfor jeg rigtig gerne vil bruge dyvler. Jeg har dog det nødvendige af skruetvinger.

Mvh Brian

Du kan nu sagtens bruge 12 mm dyvler 40 til 50 60 mm lange Brian, og lave den bore jig/lærer en god ide'

Du kan da sagtens få 5 6 8 10 & 12 mm dyvler enten i stænger eller i mindre stykker i flere længder.

De kan helt sikkert fås i Aalborg.

Husker ikke lige længden på dine hylder, men 4 til 5 stk./m er nok. (der skal vel ikke danses can-cang på bordet, nå ja undskyld ku' ikke lade være)  alene limfladen vil holde rigtigt godt, bare alt lak & lignende er renset af.

Det er nu ikke for at en sådan lamell ræser F.eks. HN er så dyr, (en af de billige fra Fjernøsten, ikke det bedste der findes på markedet, efter prisen synes jeg det er ok. hvis ikke den skal bruges meget og dagligt, men det kan gå til nogle småopgaver) men det afgør du selvfølgelig.

Var ikke klar over at dine hylder var så tykke, men det er ok.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis