Konstruktion af gipslofter med dampspærre

Hej,

Jeg har lige købt en gammel bungalow fra 1946. Har ikke overtaget huset endnu, så jeg går og planlægger renoveringen.

I alle væresler i stue etagen er der trælofter. Og dem vil jeg gerne af med. Havde derfor tænkt mig at pille dem ned og lægge 2 lag med gipsplader.

Men tænkte at nu når jeg alligvel har lofterne nede at etablere dampspærre også, hvilket jeg tvivler på der er i forvejen.

Så vidt jeg kan se fra de originale arkitekttegninger, så består loftet oppe under træet af et lag forskalningsbrædder og derpå ler og puds. Ovenover loftet er der tagkonstruktion med isolering, intet undertag, spær og understrøgne røde teglsten.

Er det en god ide at lave dampspærre..? Der har jo ikke været tidligere...?

Havde tænkt mig følgende løsninger:

1. Fjerne træloftet. Banke puds og ler af. Sætte dampspærre på de gamle forskalingsbrædder, nyt lag forskalningsbrædder (for at få lidt afstand til dampspærren så jeg kan trække el), 2 lag gipsplader, evt filt og maling.

2. Fjerne trælofteet, Sætte dampspærren op på det eksisterende puds/ler lag. Nyt lag forskalningsbrædder, 2 lag gispplader, evt filt og maling.

 

Lyder det fornuftigt?

 

Mvh,

 

delley

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærre i den varme ende er en god ide.

Før hen troede man, at puds var som en dampspærre, men det er den ikke. Du skal banke pudsen ned og etablere en dampspærre ved tapning skal der være fast underlag bag tapen og væggen skal primes hvor tapen skal side. Dernæst kan du sætte forskallingsbredder op. I en bungalow (etplanshus) er der brandkrav om at loftet skal være en klasse 2 beklædning. =1 lag gips. Så du behøver ikke 2. Krav om lofthøjden er min. 2300 mm
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar

Martin - Er ikke sikker på at jeg forstår. Mener du at damspærren skal tapes op? Eller mener du at dampspærren skal tapes i samlingerne? Jeg havde nemlig tænkt mig at hæfte dampspærren fast på forskalingen med 10 - 15 cm overlap på banerne. Og ved overlap, tape med dampspærretape.

Grunden til at jeg ville bruge 2 lag gips var for at gøre konstruktionen solid og derved mere resistent overfor revner.

Hilsen,

Daniel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også