Ny eltavle... men er den iorden?

Hej.

 

Jeg har for nyligt overtaget et gammel hus fra 1971,  idag fik jeg skiftet el-tavlen, da den ikke var helt efter bogen. (manglende hpfi osv)

Jeg bestilte et tilbud hos min elektriker på en ny tavle med HPFI-relæ, 1 x 16A 4P, 1 x 13A 4P, 2 x 13A 1P. hvilket han fremsendte, og jeg acceptede tilbudet.

Men da jeg kommer hjem idag ser jeg at han har installeret 1 x 16A 4P, 1 x 10A 4P, og 2 x 10A 1P.

Er dette iorden?   jeg mener ikke om det er ok, at tilbudet afviger fra det jeg rent faktisk har fået, men mere om det tekniksk er iorden at det "kun" er 10A.

Hvor kraftige ledninger skal man op i for at det er ok med 13A?

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er samme dimension ledning til både 110 og 13 A. Så ingen problemer der. Din elektriker skal selvfølgelig montere 13 A sikringer, som angivet i tilbudet, medmindre der er andre ting i installationen, som gør at der kun kan monteres 10 A sikringer.

fase

10A = 2300w 13A = 2990w så der 690w mindre belastning på en 10A. så det er jo op til dig om du føler du skal bruge de ekstra watt. ring til elektrikeren og spørg om der er en grund til der er monteret 10A. Var der 10A før?

ja, der var vist 10A før, det var gamle neozed sikringer.
Jeg ved faktisk ikke om jeg har brug for den ekstra effekt, påtænker at opdatere køkkenet, skifte det gamle glaskeramiske komfur ud med induktionskogeplade og separat indbygningsovn.
Jeg vil høre elektrikeren om grunden til dette,
jeg vil blot sikre mig at når jeg nu har betalt en trikker for at skifte det, så er det ikke kun gjort "halvt".

Hvis det er en ny tavle skal der desuden medleveres en varmeberegning samt tavlen skal være mærket :

Tavler må kun installeres, når de er CE-mærkede - typisk efter en60439-3 . Fabrikantens navn eller varemærke, typebetegnelse
eller identifikationsnummer, strømart og frekvens, mærkedriftsspændinger og kapslingsklasse De
oplysninger, som er nødvendige for at opnå en effektiv kortslutningsbeskyttelse.
men det er vel på plads. 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
hmmm. jeg har intet modtaget på skrift om den, der er ingen opmærkningen, andet end under hpfi er der en dymo max 40A, og under de nævnte sikringer max 16a og max 10a.
Skrevet af tarec på 04-02-2016 20:25
hmmm. jeg har intet modtaget på skrift om den, der er ingen opmærkningen, andet end under hpfi er der en dymo max 40A, og under de nævnte sikringer max 16a og max 10a.

Det er nok en han selv har " flikket " sammen - det ser sådan ud, derfor mit indlæg.

Det skal nok virke, men det er ikke efter lovens bogstav.

Der skal faktisk også stå ved hver sikring, hvor de hører hjemme i installationen.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har du ikke vist et billede, der viser opmærkningen af gruppernes max sikringsstørrelse ( i en automatsikring er det svært umiddelbart at ændre sikringsstørrelsen). Naturligvis skal installatøren CE mærke tavlen, det er hans pligt. Det betyder at han indestår for at tavlen overholder gældende regler. Du omtaler at sikringsgrupperne er mærket med den maximale størrelse sikring. Det er OK, mender skal også være et CE mærke. C E Skal ikke betyde China Export . Gruppernes tilhørsforhold skal, som EISO skriver, anføres på gruppen.


fase
... Det tyder desværre vist så på at jeg er blevet taget lidt ved næsen :-) Intet spor af en CE-mærkning.
Er lidt bekymret over at det er hvad der bliver leveret af en autoriseret installatør..
Du er ikke nødvendigvis blevet taget ved næsen sådan rent teknisk, bortset fra at sikringsværdierne ikke er de aftalte. Men mærkningen bør selvfølgelig følge de givne regler. Tavlens funktion er den samme, men det er selvfølgelig ingen undskyldning for den manglende mærkning.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis