Fodpedal til kødhakker.

God Morgen.

Jeg står for at skulle til at fabrikere pølser på min Kenwood røremaskine (med pølsehorn) På maskinen sidder en håndbetjent drejekontakt med hastighedsvalg.

Når man laver pølser er det en fordel at have begge hænder til rådighed. Kan man købe en fodpedal til en symaskine og sætte imellem så man kan styre maskinen den vej rundt? Eller har i andre forslag?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok knibe med at symaskinegaspedalen, kan klare den effekt som din Kenwood trækker...
Det er vel noget der ligner 1200 Watt....

Hvis maskinen kan køre på jævnstrøm, er det jo ret simpelt at bygge en pedal selv.
Eks med denne her, den kræver kun et potentiometer....
www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&pi=183199&channel=conrad-dk&queryFromSuggest=1&refKey=4vYi-zOA9

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je-ns.
den køre på vekselstrøm 1700w, det var jo ikke meningen at der skulle laves indgreb i maskinen. Tænkte på noget med at sætte stikket fra maskinen i fodpedalen som fik strøm fra stikkontakten. Det behøver ikke at være med potmeter for hakkeren sættes bare til laveste hastighed. Så en eller anden on off ting som tænder ved tryk ind kunne bruges. det omvendte af en skabsafbryder.
Tak for svar.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Tror du at denne kunne bruges? http://www.conradelektronik.dk/Marquardt-Fodkontakt-250-V%2fAC-6-A,-serie-2410-2410%2e0401-1-x-T%e6nd%2f%28T%e6nd%29.htm?websale8=conrad-dk&pi=704911&ci=SHOP_AREA_17384_1409036

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 01-02-2016 08:04

God Morgen.

Jeg står for at skulle til at fabrikere pølser på min Kenwood røremaskine (med pølsehorn) På maskinen sidder en håndbetjent drejekontakt med hastighedsvalg.

Når man laver pølser er det en fordel at have begge hænder til rådighed. Kan man købe en fodpedal til en symaskine og sætte imellem så man kan styre maskinen den vej rundt? Eller har i andre forslag?

Davs.  

Ja du kan godt bruge en fodpedal fra en gammel symaskine, den skal dog være af den slags hvor maskinen kun kan køre med en hastighed (pedalen er monteret med en off/on kontakt). De moderne hvor man variere hastigheden med pedalen dutter så ikke.

Bemærk at kontakten i fodpedalen skulle kunne holde til belastningen (startstrømmen) fra røremaskinen, hvilket måske kan blive et praktisk problem at finde da en symaskine ikke trækker mere end 100-200 W.

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af kovas på 01-02-2016 09:29
Hej igen.
Tror du at denne kunne bruges? http://www.conradelektronik.dk/Marquardt-Fodkontakt-250-V%2fAC-6-A,-serie-2410-2410%2e0401-1-x-T%e6nd%2f%28T%e6nd%29.htm?websale8=conrad-dk&pi=704911&ci=SHOP_AREA_17384_1409036

Hovsa har vist taget mig for god tid til og skrive sidste indlæg.  

Den du linker til er kontakten lige vel klejn ifølge specifikationerne, da kontakten er lovet til 6 Amp og din maskine trækker ca. 7,5 Amp ved fuldlast. Hvis maskinen starter stille og roligt op uden du kan se det lyset blinke, vil jeg dog skønne den kan holde til rigtig mange starter og stop.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

I øvrigt, kan du vippe med storetåen kunne en almindelig 230 Volts afbryder til ledningsmontering også være en mulighed. 

Som denne: www.harald-nyborg.dk/p7022/gennemgangsafbryder-hvid


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af EISOE på 01-02-2016 10:40

Denne burde kunne klare opgaven :

http://www.conradelektronik.dk/Fodk...84_1409036

Kan klare 10A ac.

Ja den må være perfekt til formålet..

 

Jeg forstod det sådan at du ville have "speeder" på, så du kunne styre hastigheden...

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, man skal dog lige være opmærksom på at motorbelastning  ( AC3 ) er en del hårdere ved en kontakt end ohmsk belastning  ( AC1 ) - har betydning for levetiden, de 10 A er desværre ikke opgivet som AC1 eller  AC3 belastning. De 10A er brydeevnen - om det er ved AC1 eller AC3 eller begge er ikke oplyst.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 01-02-2016 10:40

Denne burde kunne klare opgaven :

http://www.conradelektronik.dk/Fodk...84_1409036

Kan klare 10A ac.

 

Hej .

Ja den skulle virke og så er den meget billigere end den jeg havde fundet. Det er ikke nødvendige med glidende opstart, hvis maskinen står på laveste omd så er det fint. det var bare fordi en symaskinetrykfod var det første jeg kom i tanke om. Jeg har ogå været omkring sådan en fodkontakt til lamper, men er ikke vild med at der også skal trykkes for at slukke. Jeg synes det er vigtigt at den stopper straks når foden flyttes.

Tak for alle indspark  Nu er den bestilt.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis