Er det ok med utæt dampspærre hvis jeg monterer mekanisk ventilation

Hvad siger i..?

Er det ok med utæt dampspærre hvis jeg monterer mekanisk ventilation... altså varmegenvindng luft-luft

Min typehus fra 1979 har dampspærre men den slutter ikke tæt ved væggene (hverken ydervægge eller skillevægge)

Jeg vil isolere fra nu 200mm til min. 300mm

Undgår jeg råd i træværket, nu der kommer god udluftning med en Genvex eller Krappan...?

 

Mvh. Martin


 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke komme til at fikse dampspærrer i stedet? Der er jo ikke noget galt med genvex, tværtimod, men det virker bare som en meget dyr løsning på dit problem.
Hmmm nu tænker jeg at når du siger at det trækker på jer nede i stuen er det så ude ved væggen, for med 200 mm tror jeg ikke at det er der at problemet med kuldenedfald er men nærmere at der er ingen eller mangelfuld isolering i væggenene, min nabo opdagede da de lagde nyt tag at der manglede 20-30 cm isolering øverst i væggen og de har indtil da altid opfattet det som om de det trak med kulde ned på dem når de sad i sofaen om isolering altid har manglet eller blot er sunket sammen ved jeg ikke, m kunne det måske være det samme hos dig ?
Det er almindeligt kendt at på den tid kunne murersvendene (nogle - ikke alle) godt finde på at lave "slæbeisolering" Det vil sige at de havde et stykke isolering i hulmur, men efterhånden som de kom op trak de det samme stykke med op. Det overskydende isolering kunne så sælges til anden side.
Desuden skete det ofte når der er en høj rem hen over vinduer, at mureren stoppede isolering ved toppen af ydermur, og Tømrer havde den indstilling at isolering i mur er murerens opgave. Så resultatet blev at der ikke blev isoleret bag remmen.
Jeg synes at kunne se at du ikke har vindspærre ved tag fod. Det forhindrer at det blæser ind i enden af isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har adskilt det, og det ser ud til der er isolering i hele hulmuren. Men den sidder ikke tæt mellem yder- og indermur.. tænkte at drysse noget "løs uld" ned i hulrummet, så isoleringsbat presses ind mod gasbetonnen... det må da være vigtigt. se billeder..

På billede 3 kan man se isoleringen går helt på over remmen. Men nogle steder er der sjusket med det, og andre steder manglede der den øverste isolering... 

Skal en dampspærre også holde på den varmeluft... siden man laver blow-door test af moderne huse...

 


gasbeton-luft-isolering...

mere luft..
Isolering går helt op over remmen. Indervæggen er 25cm højere end ydervæggen.

 

IR billede af kulde fra loft/væg 1-C frost og blæst

Endevæg af huset i stuen

 


 

Der er forøvrigt banket et vindbræt (tynd masonit) på siden af remmen så den isolering som ligger oven på loftet er skærmet. Så vindbrættet skærmer ikke for isoleringen der sidder uden på remmen og toppen af muren... Der er heller ikke vindbræt ind under taget/ oven på isoleringen af loftet....

Og så er det ikke fuget... det skal det vel også..!

 


 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis