Hjælp med strømudtag loftudtag

Har et problem
Var ved at sætte en lampe op

Der er 5 sorte ledninger
Der er 1 rød/brun ledning
(Mener alle 5 sorte og den 1 røde/brune sad samlet i en sådan en blænder muffe fra start i hver sit hul).

Satte rød/brun og rød/brun sammen
Søgte efter hvilken sort der passede og fandt den.
Fik dog et lille stød i mellem tiden.
Men lyset virker.
Dog havde smarte her været så hurtig med at komme igang så jeg glemte at skulle relæet 👎🏼

Så nu virker lyset i gangen ikke.
Strømmen i stik kontakterne virker ikke på kontoret.

Så har taget alt fra hinanden igen i lampe udtaget.
Prøvet og slukke og tænde på hoved afbryderen.

Men er lidt på is nu kan jeg mærke og samtidig irriteret over alle de gamle / ulovlige lampeudtag i det her lejet hus der virker mærkelige.

Nogen der kan forstå hvad jeg skriver som kan hjælpe ?
Så ville det være fedt, tak

Vil lave det hele selv, men noget skal der hjælp/tips til.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nu ikke fordi du glemte at slukke for strømmen at det ikke virker. Jeg er overbevist om at alle de sorte skal sættes sammen, som de gjorde da du startede, og så skal den ene ledning fra lampen med dem.
I gamle dage brugte man sort som nul, så du har mistet forbindelsen til Nul til de andre ting som du nu har problemer med.

Det er jo ikke sikkert det kun er installationen det er galt med, det kan jo være en >fejl 45<


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som jeg forstår dig, sad alle sorte samlet inden du gik i gang. Det skal det fortsat være.
Så skal du montere lampen med den blå ledning til de sorte og den brune til den røde. Brug en dobbelt muffe til de sorte, da du ikke kan få 5+lampe ind i en enkeltmuffe.

Du burde få monteret et lampeudtag i dåsen, så du ikke skal pille ved ledningerne i den faste installation.

Og husk nu at afbryde strømmen først.

Hvorfor har du afmonteret lampeudtaget, virkede lampen ikke ved at bruge tilslutningerne "på den rigtige side"?

Der sidder også nogle ledninger oppe i loftsdåsen, måske de også skal i brug..
Det er ofte sådan at man skal have en blå ledning (nul) og så eks en rød, nede fra kontakten som tænder og slukker for fasen.

Nu skriver at du fik stød, jeg vil anbefale dig at få en elektriker til at kikke på det, ham vil kunne klare det på ingen tid..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle svar
Ja det nok mig der er klumpe dumpe her det ved jeg .

Sådan som jeg har taget billede af det sådan så det ud da vi flyttede ind dog med de sorte ledninger samlet og den røde i andet hul

En nævner en dobbelt muffe
Har massere samlemuffer men en nærmere forklaring hvad en dobbelt er så jeg finder den rigtige

Tak for jeres tid

Prøver samle det hele igen når jeg finder ud af hvad en dobbelt muffe er

Vil lave det hele selv, men noget skal der hjælp/tips til.
Har lavet en tegning
(En fremgangsmåde)
Mere så i også kunne se om jeg havde forstået jer korrekt

Vil lave det hele selv, men noget skal der hjælp/tips til.
Annonce
Jeg kan ikke åbne dine billeder, men sæt nu bare de sorte sammen, så virker det igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay
Men tegningen skulle vise

Alle de sorte i en dobbelt muffe sammen med lampens blå

I andet hul rød/brun fra udtag samt rød/brun fra lampen

Vil lave det hele selv, men noget skal der hjælp/tips til.

Nej, det er galt. Alle de sorte skal samles med en muffe, og de rød/brune med en anden.

Dobbeltmuffen er til at samle de sorte i, da du ikke kan få 6 ledere ind i en enkeltmuffe.

Dobbeltmuffe: (der er forbindelse mellem de to skruer)

Enkeltmuffe:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis